Skap bærekraftige favorittklær til barna

Stine Skoli Ommedal startet bloggen Speiltvillingene da hun fikk barna Olivia og Othilie. Her skrev hun om livet som småbarnsmamma, men begynte etter hvert også å vise fram fantastiske syoppskrifter med fokus på gjenbruk og bærekraftighet. Nå deler hun mer av sitt geniale sykonsept i boka «Sy selv 2 – Skap barnas nye favorittklær» som lanseres 23. august.
Stine Skoli Ommedal viser hvordan du ved hjelp av åtte grunnmønstre helt enkelt kan trylle fram en spennende garderobe til ungene.

- Jeg har et håp om at barn og unge i dag er mer bevisst på gjenbruk og miljø enn det vi selv var på deres alder. Kanskje kan barna se verdien av å kunne lage noe selv, og bruke tekstiler om igjen? Forhåpentligvis vil de sette pris på at noe gammelt kan bli til noe helt nytt. For å komme dit, tror jeg likevel de trenger litt hjelp. Sånn jeg ser det, er det kun én ting å gjøre for å lykkes med hjemmesydde klær for denne aldersgruppen, nemlig å la barna få ta en del i planleggingen, og gjerne også i design- og syprosessen, sier Stine Skoli Ommedal.

Derfor har hun også fått eksperthjelp til å lage sin nye sybok. Stine har involvert ungene til å designe flere av plaggene selv. - Alderen 3–13 år byr gjerne på noen utfordringer når det handler om klær. For én ting er helt sikkert, nå begynner barna å få egne meninger. Nå er det ikke lenger de duse, små-blomstrete og rynkete trøyene som er populære. Nå er det plutselig ikke opp til deg og meg hvordan klærne skal se ut. Jeg har fått hjelp av seks barn til å tegne plaggene. Dere skulle sett hvor ivrige de ble. Jeg skjønte med én gang at det å la barna få være med å skape sine egne klær, var veien å gå.

Boka er skrevet til alle som har lyst til å sy klær til barn og ungdom mellom 3 og 13 år. Er du erfaren, så kan du kose deg med enkle syoppskrifter. Er du derimot nybegynner, er dette den perfekte boka å starte med for å kjenne mestring i syverdenen. Er du ti år gammel, og har lyst til å sy og designe helt unike klær – ja, så gjør det! Stine viser deg nemlig hvordan. - Det å skape og sy egne klær gir enenorm mestringsfølelse - både for liten og stor. Det fine er at syglede er noe alle kan oppleve, sier Stine.

Det geniale med Stines sykonsept er at hun viser deg hvordan åtte grunnmønstre kan gi uendelig mange muligheter til å sy barneklær. Ved hjelp av bare noen få mønsterdeler, vil du oppdage at du kan lage mange forskjellige plagg. Du kan sy åtte grunnmønstre, og utallige favorittplagg. Og du kan gjøre det ved gjenbruk og på en bærekraftig måte.

Ansvarlig forbruk og produksjon er et av FNs bærekraftsmål for blant annet å stoppe klimaendringene innen 2030. Herunder kommer å redusere avfallsmengden betydelig gjennom forebygging, reduksjon, materialgjenvinning og ombruk. Stine Skoli Ommedal opplever at ungene ikke bare synes det er greit å bruke hjemmelagde, omsydde klær, men at de også liker det veldig godt. - Jeg har i flere år vært litt redd for den dagen da hjemmesydde klær skulle bli noe de syntes det var teit å gå med. Men dit har vi faktisk ikke kommet. Det lyser stolthet av dem når de får noe nytt som er hjemmesydd. Og jammen går de ikke også med noen hverdagskjoler som jeg sydde til dem for tre år siden, selv om de ikke lenger kan defineres som kjoler.

For Stine er det også flere andre fordeler med å sy og skape nye favorittklær: - For meg handler det å sy også om å få en liten pust i bakken i hverdagen; en stund der jeg kan lytte til musikk, mens hodet og hendene jobber med å skape. Da kan jeg fort glemme både tid og sted.

23. august lanserer Stine Skoli Ommedal boken «Sy selv 2 – skap barnas nye favorittklær» (3 – 13 år). Dette er oppfølgeren til suksessen «Sy selv» (0 – 6 år), som ble lansert i 2019.

Om «Sy selv 2 – Skap barnas nye favorittklær»:

Denne boka viser deg åtte grunnmønster som du kan sy fantastiske klær til ungene med. Her får du oppskrifter og muligheten til å skape en unik garderobe til jenter og gutter i alderen 3–13 år. Ved hjelp av noen få mønsterdeler, som du setter sammen slik du ønsker, kan du lage utallige plagg. Myke jeans, slengbukser, hettegensere for tøffe typer, skjørt og deilige kosedresser. Her har barna fått påvirke oppskriftene, og klærne kan endres med smarte grep, så alle får plagg de trives i. Enkelte mønstre er så enkle at barna også kan være med og sy. Boka vil inspirere og gi deg følelsen av å lykkes, enten du er ny ved symaskinen eller erfaren.