Skal lede fagutdanningen i glassfaget

Glass og Fasadeforeningen har ansatt Jonas van Zwieten Sivertsen (36) som ny faglig leder. Fra 1. februar skal han lede foreningens kursvirksomhet, fagopplæring i glassfaget og rekruttering av lærlinger.
Jonas van Zwieten Sivertsen har erfaring både som håndverker og rådgiver i glass- og fasadebransjen.

Sivertsen har selv fagbrev og mesterbrev i glassfaget. Han begynte som lærling hos lokal bedrift hjemme i Bergen i 2005 og gikk på det tidligere Glassfagsenteret på Kongsberg videregående skole.  I senere tid er han også utdannet som fagskoleingeniør-bygg og BIM-tekniker. Forutsetningene for å være med å videreutvikle fagutdanningen er altså på plass.

–  Foreningen har over flere år jobbet godt med å formidle kunnskap. Det har jeg både opplevet under utdanningen og sett som følger av foreningens målrettede arbeid gjennom flere år.  Jeg er imponert over hvor langt foreningen er kommet og har stor respekt for mine kommende kollegaers kunnskap og erfaring.  Jeg er både ydmyk og stolt over å få denne muligheten. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgavene sammen med teamet i foreningen, sier Sivertsen.

Jonas van Zwieten Sivertsen har arbeidet som glassfagarbeider, teknisk rådgiver, byggeleder og prosjektingeniør. Han vil bruke egen erfaring i sitt arbeid.

– Vi må jobbe aktivt for å selge inn glassfaget overfor ungdom. Ikke bare som et yrkesvalg, men som en faktisk karrierevei. I glass- og fasadebransjen får man jobbet med spennende materialer og arbeidsoppgaver, og med et fagbrev i hånden får man et tydelig bevis på kompetanse. Det er også viktig å formidle at fagbrev er et ypperlig utgangspunkt for dem som skulle ønske å bygge på med mer kunnskap og utdanning.

God match

Stillingen til Sivertsen ble opprett som følge av foreningens etablering av kurs- og kompetansesenteret GF Arena. I tillegg til kursvirksomhet og fagopplæring, autoriserer foreningen glass- og fasaderådgivere.

LES OGSÅ: Bruker BIM i utdanningen

– Med Jonas van Zwieten Sivertsen inn i GF Admin teamet forsterkes foreningens posisjon som arena for opplæring og utdanning. Han tilfører oss komplementære ferdigheter som vil løfte alle deler av vår virksomhet. Vi er spesielt glade for at han bringer med seg kunnskap om BIM-modellering. Vårt autorisasjonsprogram tar nå i bruk BIM som verktøy og dette skal videreutvikles til mange av våre kurs og opplæringstilbud. Vi ser frem til å få denne kompetansen på plass og Jonas med i teamet, sier direktør Bjørn Glenn Hansen.