Skal kartlegge kostnadsnivået i norsk idrett

Norges idrettsforbund og Kulturdepartementet har i dag sendt ut en undersøkelse til fleridrettslag i ni særforbund som skal kartlegge kostnadsnivået for barn og unge i norsk idrett.
Norges Håndball skal kartlegge kostnadsnivået i sin idrett, sammen med åtte andre særforbund. Foto: Eirik Førde

- I dag har alle klubber som skal være med i undersøkelsen fått tilsendt en spørreundersøkelse som vi ber alle klubber sette av tid til å svare på, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Norges idrettsforbund i samarbeid med Kulturdepartementet har plukket ut totalt ni særforbund som skal bidra til å kartlegge kostnadsnivået i norsk idrett. Særforbundene utgjør til sammen nærmere 80 prosent av alle medlemmene i barne- og ungdomsidretten.Idrettene som er valgt ut til å svare på undersøkelsen er fotball, håndball, langrenn, alpint, gymnastikk og turn, svømming, stup, friidrett, karate, taekwondo WTF, taekwondo NTN og ishockey. Målgruppen for undersøkelsen er barn og unge som er henholdsvis 9 år og 15 år.

Undersøkelsen, som Oslo Economics gjennomfører, skal gi innsikt i kostnader ved deltakelse, hva som eventuelt bidrar til økte kostnader, og hvordan kostnadene finansieres. I tillegg skal det kartlegges i hvilken grad det er samsvar mellom kvaliteten på tilbudet og kostnadene.

Vil gi et godt faktagrunnlag
- Vi håper derfor at de som mottar undersøkelsen tar seg tid til å svare på den og gi oss gode svar på hva kostnadsbildet er i dag. Disse svarene vil gi norsk idrett et godt faktagrunnlag for videre arbeid med tematikken og muligheten til å finne gode tiltak for å hindre at økonomi blir en barriere for idrettsdeltagelse i norsk idrett, sier Karen Kvalevåg og fortsetter:

- Norsk idretts visjon er «Idrettsglede for alle». Derfor har arbeidet med økonomi som barriere for idrettsdeltakelse høy prioritet i norsk idrett. Vi trenger derimot enda mer fakta på dette området for å finne de riktige tiltakene. Det finnes i dag lite systematisert kunnskap om hva det faktisk koster å delta i organisert idrett, sier Kvalevåg avslutningsvis.