Sju personer druknet i september

Sju personer omkom i drukningsulykker i september. Ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk har totalt 78 personer druknet så langt i år. Det er sju flere enn på samme tidspunkt i fjor.
(Illustrasjonsbilde) Så langt i år har 20 personer druknet fra fritidsbåter. I dette tilfellet gikk det heldigvis bra med de to om bord.

Fire av de sju som omkom som følge av drukning i september var kvinner i alderen 40 – 75 år. Tre av kvinnene ble funnet livløse i elver ved Fredrikstad, Hvaler og Lena, mens den fjerde kvinnen, som var i 70-årene, omkom under bading i Lindesnes.

To menn i 30- og 40-årene falt over bord og druknet fra fritidsbåt i henholdsvis Stavanger og Gulen, mens en mann i 30-årene døde etter å ha falt fra en kai i Rørvik.

Økning i fall fra land og bading, færre omkommer fra fritidsbåt

• Drukning etter fall fra land er den vanligste ulykkestypen med 40 omkomne så langt i år, noe som tilsvarer en økning på 12 personer sammenlignet med samme periode i fjor.
  • 11 personer har så langt i år omkommet i forbindelse med bading, noe som er tre flere enn i samme periode i fjor.
  • 20 personer har druknet i forbindelse med bruk av fritidsbåt /kajakk/kano. Det er fire personer færre enn i samme periode i fjor.

I tillegg har tre personer druknet fra yrkesfartøy, to har omkommet i forbindelse med dykking og to personer har druknet etter å ha falt gjennom isen i løpet av årets ni første måneder.

Så langt i 2020 er 85 prosent av de som har omkommet av drukning menn. Fem prosent av de som har druknet er barn / ungdom under 18 år.

Hver fjerde drukning er i Viken

18 av de 78 drukningene med dødelig utfall i 2020 har skjedd i Viken fylke. Det er en kraftig økning sett i forhold til fjoråret.

I løpet av de ni første månedene i 2019 hadde Redningsselskapets drukningsstatistikk registrert totalt sju drukningsdødsfall i Viken-fylkene Østfold, Akershus og Buskerud.

Det har også vært en økning i drukningsulykker i Troms og Finnmark, der ni har omkommet så langt i år mot seks i fjor. I Innlandet var det registrert én drukning pr 30. september 2019, mot fem i år.

– Halvparten av de 18 drukningsulykkene i Viken har skjedd i elver, hovedsakelig etter fall fra land. Er det mye strøm i elva kan det bli ekstra vanskelig å komme seg opp. Havner man i vannet uten at det er planlagt, er det også lett å få panikk, sier Tanja Krangnes, som er leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

Fylke

4

2

1

* Pr 31.08.20 var det registrert 69 drukningsulykker. I løpet av september ble det etterregistrert en ulykke i mai og en i august.
Drukningstall september 2020