Sju personer druknet i april

Sju menn omkom i drukningsulykker i april, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 17 menn og to kvinner, alle over 20 år, druknet. Det er to færre enn på samme tid i fjor.
Variabelt vær i mai. De tre siste årene har folk druknet både i forbindelse med bading og etter å ha gått gjennom isen i mai.

Av de sju registrerte drukningsdødsfallene i april, skjedde fire etter fall fra land. En person druknet fra en fritidsbåt, mens en annen falt mellom en taubåt og en lekter. Den siste ble funnet etter å ha gått gjennom isen i forbindelse med isfiske. Den yngste omkomne i april var i 30-årene, mens den eldste var 90 år. Drukningene skjedde i Rogaland (2), Viken (2), Møre og Romsdal (1), Innlandet (1) og Vestland (1).

For to av drukningshendelsene avventes endelig obduksjonsrapport for å slå fast om drukning er dødsårsak. En av disse har vært savnet siden november i fjor, men ble funnet omkommet ved en elv i april.

Langhelger på og ved sjøen i mai

På grunn av koronapandemien kommer nordmenn til å være i Norge gjennom både Kristi himmelfartshelgen og pinsen. Blir været bra, forventet Redningsselskapet at mange vil være på og ved sjøen.

– Sjø, vann og elver gir muligheter for mange fine opplevelser og aktiviteter gjennom hele året i Norge. Samtidig kan vannet være farlig om man ikke tar forholdsregler, og passer på seg selv og andre, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet.

Redningsselskapets drukningsstatistikk siste tre år viser at det i snitt drukner flere i mai enn i april.

– Mai byr på store regionale værforskjeller. Ser vi på drukningsstallene har det vært både ulykker i forbindelse med bading og at personer har gått gjennom isen i mai de siste tre årene, sier Krangnes, som minner om at det fremdeles er vinter i vannet selv om det er sommer i lufta.

I vår har mange nordmenn investert i alt fra kajakker til båter med overnattingsmuligheter. Redningsskøytene har allerede observert at flere bruker sjøen enn vanlig.

– Seks av ti drukningsulykker fra fritidsbåt skjedd mellom mai og august. Følg sjøvettreglene, og sørg for at du har kompetansen og ferdighetene de trenger enten du er ny eller erfaren i båt, sier Krangnes.

Drukningsulykker pr fylke januar - april 2020

Fylke

Antall drukninger

Viken

Rogaland, Nordland

Innlandet, Vestland, Troms og Finnmark

Møre og Romsdal, Agder

Type drukningsulykker januar - april 2020

Type ulykker januar - april

Antall drukninger

Fall fra land/brygge

Fra fritidsbåt

Fra kajakk/kano

Fra yrkesbåt

Gjennom is

Se fullstendig drukningsstatistikk på rs.no/drukning

Drukningstall april 2020

Grafen viser hvordan drukningsulykker fra fritidsbåt fordeler seg gjennom året siste tre år.