Sjømatbransjen har ikke troa på Regjeringens visjon om 5 millioner tonn oppdrettslaks

Sju av ti mener fem millioner tonn laks innen 2050 er for optimistisk. – Det er mulig, men da må det bli lettere å drive med oppdrettslaks i Norge, sier Marte Vassbotten, sjømatrådgiver i PwC. Mange satser i stedet på oppdrettsanlegg på land i utlandet, viser sjømatbarometeret.

- Det må bli lettere å produsere oppdrettslaks i Norge om vi skal nå visjonen om fem millioner tonn laks innen 2050, sier sjømatrådgiver i PwC, Marte Vassbotten.

Andelen respondenter som tror på målet om 5 millioner tonn er falt fra 33 prosent i 2017 til 29 prosent i 2020, da undersøkelsen ble gjennomført.

I et optimistisk, men ikke realistisk scenario, kan Norge produsere hele 6,3 millioner tonn laks i 2050, ifølge sjømatbarometeret.

Det forutsetter imidlertid:

• 100 prosent grønne lys i trafikklyssystemet
  • Rundt halvparten av dagens lakseproduksjon produseres til slaktestørrelse på land
  • Utsett av postsmolt på rundt 1 kilo

Laksen (og kapital) forsvinner til anlegg på land i utlandet

Januar 2021 er det minst 55 globale prosjekt med landbasert oppdrett. 13 av disse har norske selskaper på eiersiden. Norsk næringsliv investerer rundt 65 milliarder kroner i oppdrettsanlegg på land utenfor Norge, ifølge PwCs sjømatbarometer. – Det er penger som alternativt kunne blitt brukt i Norge i stedet, sier Marte. De 55 prosjektene kan produsere rundt en million tonn fisk. Til sammenligning produserte Norge 1,4 millioner tonn laks og ørret i 2019.

– Det er både vanskelig og dyrt å få sjø-konsesjon i Norge. Vil man vokse i volum, må man finne andre veier. Imidlertid koster det ingenting å få konsesjon på land, og andre steder i verden er sjøkonsesjon gratis. Mange søker derfor lykken der i stedet, forteller Vassbotten.

Overleverte klimarapport til Erna Solberg på vegne av norsk næringsliv13.10.2020 21:34:40 CEST | Pressemelding