Sjelden konsert med kultbandet When på Henie Onstad Art Channel

26. januar 2020 spilte det norske kultbandet When sin første konsert på nesten ti år. Nå har du mulighet til å se konserten eksklusivt på Henie Onstad Art Channel torsdag 16. april kl 20.
When i aksjon under konserten på Henie Onstad. Foran skimtes frontfigur Lars Pedersen. Foto: Øystein Thorvaldsen / Henie Onstad Kunstsenter

When er en sjelden fugl i den norske artistfaunaen. Ingen andre band beveger seg like ufortrødent mellom dadaistisk avantgarde kollasj, utflippa neo-psykedelia, underskjønne popmelodier og et kaleidoskopisk samplebasert sammensurium av globale rytmer og teksturer.

- When står bak en av de mest rikholdige og besnærende albumkatalogene i norsk musikkliv og er en verdifull, men litt oversett skatt i den norske musikkundergrunnen. Whens opptreden på Henie Onstad var deres første på omtrent ti år. Når i tillegg 90% av musikken ble skrevet for akkurat denne konserten, kan vi garantere for en unik opplevelse som det er en glede å få dele med flere, sier Svein Terje Torvik, Henie Onstad Kunstsenters kurator for musikk.

When debuterte med Drowning But Learning i 1987 og har siden bygd opp en helt unik diskografi bestående av en lang rekke besnærende utgivelser. Selv om The Black Death (1992), Psychedelic Wunderbaum (1999) og The Lobster Boys (2001) har gått under radaren for mange, er mesterverk-statusen til disse albumene likevel høyst fortjent.

Lederen i When, Lars Pedersen, har vært en sentral figur i Oslos rockeundergrunn siden 1980-tallet. Han er også kjent som tidligere medlem i Andrej Nebbs band Holy Toy og popbandet Last James sammen med Lars Lillo-Stenberg og Haakon Ellingsen. Pedersen har også jobbet med storheter som Ulver. I senere tid har han vært komponist og musiker for Grusomhetens Teater.

I Whens første konsert på Henie Onstad, ble det fremført både nytt materiale og tidligere klassikere, med fokus på bandets mer avantgardistiske instrumentalmusikk.

When:
Lars Pedersen: programmering, synth
Nils Arne Øvergård: programmering, gitar

Video foto: Matilda Höög
Video klipp: Carsten Aniksdal
Musikk kurator, Henie Onstad Kunstsenter: Svein Terje Torvik

Om Henie Onstad Art Channel:
Da koronasituasjonen gjorde at kunstsenteret måtte stenge, brukte senteret to uker på å rigge til en ny strømmetjeneste. Torsdag 26. mars åpnet Henie Onstad Art Channel med konserter, digitale omvisninger fra de koronastengte utstillingene og annet eksklusivt materiale til publikum.

Selv om bilder på skjerm aldri kan erstatte en fysisk opplevelse, ønsker kunstsenteret å bidra til viktige møter med kunsten i en tid hvor hele det tradisjonelle kulturlivet er stengt ned. Her presenteres digtialiserte opptak som tidligere aldri har vært presentert på nett.

Program Henie Onstad Art Channel:

• 26. mars til 2. april: Ulver, bestillingsverk, 2018
  • 2. april til 9. april: Lindstrøm, Blinded by the LED´s, 2018
  • 9. april til 16. april: Gunhild Mathea Olaussen, Resonans, presentert som del av ULTIMA 2019
  • 16. april til 23. april: When, 2020
  • 23. april til 30.april: Moon Relay, 2020
  • 30. april til 7. mai: Joseph Beuys, 1982
  • 7 .mai til 14.mai: Pyramiden med Kjetil Traavik Møster, Frode Kvinge Flatland, Jørgen Træen og Lars Vaular sammen med lyskunstner Kyrre Heldal Karlsen, 2016
  • 14. mai til 21. mai: Marcela Lucatelli, 2019
  • 21.mai til 28. mai: Yoko Ono, 1990
  • 28. mai til 4. juni: TBA

I tillegg til de digitale konsertene i HD tilbys digitale omvisninger i de stengte utstillingene Picasso 347 og New Visions, en improvisert digital feiring av Arnold Haukelands 100-års jubileum.