NAF

Sjekk kilometer-standen etter bilferien

Del

I sommer var igjen norske ferieveier fylt opp med innenlandske bilturister. - Det er lurt å sjekke om du har kjørt lengre enn den kjørelengden du har i forsikringen eller leasingavtalen nå etter sommerferien, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Alle har avtalt en kjørelengde med forsikringsselskapet sitt. Du velger den som passer best til din egen årlige kjørelengde. Kjører du over det du har avtalt, kan det få konsekvenser om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen.

- Bruker du vanligvis ikke bilen på ferieturen eller har lagt ut på en skikkelig langtur i sommer, er det fort gjort at du har kjørt lenger enn det du har avtalt , sier Sødal. - Så sjekk hvordan du ligger an og om du har nok kilometer å gå på resten av året. Trenger du å øke avtalt kjørelengde, ta kontakt med forikringsselskapet eller leasingselskapet ditt, fortsetter han.

Viktig hvis du leaser bilen

Stadig flere leaser privatbilen. Hvis du brått bestemte deg for en norgesferie, er det også viktig å sjekke kilometerstanden opp mot antall kilometer i leasingkontrakten.

-Det er lurt å ta en avsjekk med leasingkontrakten etter lengre bilferier for å sikre at du ikke kjører lengre enn avtalt. Hvis du nærmer deg grensen, har du egentlig to valg. Kjøre mindre fremover eller ta kontakt med leasingselskapet og høre hvor mye det koster å øke kjørelengden, sier NAF-rådgiveren.

Kan få konsekvens for garantien

De som har en bil som er i garantiperioden bør også tenke på kilometerstanden. Varigheten på garantien på biler settes ut i fra antall år eller antall kilometer bilen har kjørt. Det vanligste er 5 år eller 100 000 kilometer. Noen bilmerker har både lenger tid og kilometer kjørt.

- Nærmer bilen din seg utløp på kjørte kilometer, er det lurt å fremme eventuelle garantikrav før du har kjørt for langt med bilen, rådgir Sødal.

Ta service

Det er viktig å følge bilens serviceprogram. Særlig om bilen fremdeles er i garanti-perioden. Hvis du ser at årets sommerferie har gjort at du nærmer deg kjørelengden på når du må ha service, bør du bestille service på bilen enn du hadde planlagt.

- Er bilen innenfor garanti-tiden er det mye enklere å få gjennom krav senere om du har vært nøye med å gjennomføre service-programmet, avslutter Nils Sødal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

NAF: Ladeplassene må bli som bensinstasjoner16.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

I august valgte syv av ti nybilkjøpere elbil. Så langt i år har det rullet nær 300 nye elbiler ut på veiene hver eneste dag. – Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen. Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom