Sjekk kilometer-standen etter bilferien

Alle har avtalt en kjørelengde med forsikringsselskapet sitt. Du velger den som passer best til din egen årlige kjørelengde. Kjører du over det du har avtalt, kan det få konsekvenser om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen.
- Bruker du vanligvis ikke bilen på ferieturen eller har lagt ut på en skikkelig langtur i sommer, er det fort gjort at du har kjørt lenger enn det du har avtalt , sier Sødal. - Så sjekk hvordan du ligger an og om du har nok kilometer å gå på resten av året. Trenger du å øke avtalt kjørelengde, ta kontakt med forikringsselskapet eller leasingselskapet ditt, fortsetter han.
Viktig hvis du leaser bilen
Stadig flere leaser privatbilen. Hvis du brått bestemte deg for en norgesferie, er det også viktig å sjekke kilometerstanden opp mot antall kilometer i leasingkontrakten.
-Det er lurt å ta en avsjekk med leasingkontrakten etter lengre bilferier for å sikre at du ikke kjører lengre enn avtalt. Hvis du nærmer deg grensen, har du egentlig to valg. Kjøre mindre fremover eller ta kontakt med leasingselskapet og høre hvor mye det koster å øke kjørelengden, sier NAF-rådgiveren.
Kan få konsekvens for garantien
De som har en bil som er i garantiperioden bør også tenke på kilometerstanden. Varigheten på garantien på biler settes ut i fra antall år eller antall kilometer bilen har kjørt. Det vanligste er 5 år eller 100 000 kilometer. Noen bilmerker har både lenger tid og kilometer kjørt.
- Nærmer bilen din seg utløp på kjørte kilometer, er det lurt å fremme eventuelle garantikrav før du har kjørt for langt med bilen, rådgir Sødal.
Ta service
Det er viktig å følge bilens serviceprogram. Særlig om bilen fremdeles er i garanti-perioden. Hvis du ser at årets sommerferie har gjort at du nærmer deg kjørelengden på når du må ha service, bør du bestille service på bilen enn du hadde planlagt.
- Er bilen innenfor garanti-tiden er det mye enklere å få gjennom krav senere om du har vært nøye med å gjennomføre service-programmet, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Unngå parkeringsskadene i julen18.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke bare betalingskortet som går varmt i julestria, mange stifter også bekjentskap med skademeldingen. - I år som alle andre år, fortsetter juletradisjonen med å bulke julen inn på stadig trangere parkeringsplasser, advarer NAF.
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

