Sjekk dette tallet etter elbilferien: – Kan bli en dyr overraskelse

Er årets sommerferie den første gangen dere tok med elbilen på en skikkelig langtur? Eller ble det elbilferie i stedet for flytur i sommerens streikekaos? I så fall bør dere sette av tid til en viktig sjekk når dere er hjemme igjen.

Bruker du elbilen stort sett til korte turer i hverdagen, kan en bilferie gjøre store utslag på kilometerstanden. Overstiger du den avtalte kjørelengden, kan det bli en dyr overraskelse om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen. (Foto: NAF)

– Elbiler med lengre rekkevidde og et bedre utbygd ladenettverk gjør at stadig flere velger å dra på bilferie med elbilen. I tillegg har det vært streikekaos i flytrafikken og kaotisk ved flere store europeiske flyplasser. Mange har valgt elbilen i stedet, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, - Etter en ferie med mye kjøring, er det viktig å kontrollere kilometerstanden når dere kommer hjem, fortsetter han.

Mindre igjen på forsikringen

Alle har en avtalt kjørelengde i bilforsikringen. Du velger selv den kjørelengden som passer best til dine kjørevaner.

– Bruker du elbilen stort sett til korte turer i hverdagen, kan en bilferie gjøre store utslag på kilometerstanden. Overstiger du den avtalte kjørelengden, kan det bli en dyr overraskelse om du er uheldig og trenger å bruke forsikringen, sier Sødal.

Har du flere kilometer på telleren enn du har forsikring for når uhellet er ute, vil det gå ut over beløpet du får igjen på forsikringen.

– Hvis du oppdager at elbilen har kjørt lenger enn du har avtalt med forsikringsselskapet, eller at du er i ferd med å overstige grensen, tar du kontakt med forsikringsselskapet for å oppjustere kjørelengden, sier NAF-rådgiveren.

Viktig hvis du leaser

Det har blitt populært å lease bilen. Dersom dere bruker en leaset bil på bilferien, er det viktig at dere sjekker kilometerstanden opp mot antall kilometer i leasingkontrakten.

– Hvis du nærmer deg grensen, har du egentlig to valg. Kjøre mindre fremover eller ta kontakt med leasingselskapet og høre hvor mye det koster å øke kjørelengden, sier Sødal.

Garanti

Alle som har en elbil i garantiperioden bør også være bevisste på kilometerstanden. Garantien settes ut fra antall år eller kilometer bilen har kjørt.

– Hvis garantien på bilen nærmer seg å løpe ut på grunn av antall kjørte kilometer, bør du fremme eventuelle garantikrav før det er for sent, råder Sødal.

Det er alltid viktig å følge elbilens serviceprogram, og særlig om bilen fortsatt er i garantiperioden. Dersom bilferien har gjort at du nærmer deg kjørelengden som gjør at du må ha service, bør du bestille service tidligere enn planlagt.

– Om bilen er innenfor garantitiden er det mye enklere å få gjennom krav senere om du har vært nøye med å gjennomføre service-programmet, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.