SINTEF HENTER NRK-TALENT FOR Å LAGE PODCAST

Forskningsinstituttet SINTEF har hentet programleder i NRK, Aksel Faanes Persson (34) for å lage ny podcast om forskning.

- Det er en stor ære å få oppdraget med å bygge opp en podcast for et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter, og jeg gleder meg veldig til denne utfordringen, sier Aksel Faanes Persson.

Det unge programledertalentet er en kjent stemme i Trøndelag, og har de siste årene vært en profil for NRK P1 både nasjonalt (Norgesglasset, Kontorlekene og Brønsj) og lokalt i ettermiddagssendingen fra Tyholt.

- Det har vært som et eventyr å jobbe for NRK. Nå ser jeg fram til å grave i skattkisten av kunnskap som SINTEF-forskerne sitter på, og håper at mange av lytterne blir med meg videre.

Som et av Europas største forskningsinstitutter har SINTEF i en årrekke jobbet med å bygge opp en profesjonell kommunikasjonsstab. Sammen med forskerne forvalter de et viktig samfunnsoppdrag: Å kommunisere samfunnsnytten av forskning. Som et ledd i dette arbeidet ønsker SINTEF nå å satse på podcast. Podcasten vil komme i tillegg til de andre kanalene SINTEF har etablert for å nå sine ulike målgrupper.

-          Vi er veldig glade for at Aksel valgte å komme til oss. Han har den rette energien og kompetansen, og vi har troen på at han er den rette til å løfte forskningskommunikasjon over i podcastformatet, sier kommunikasjonssjef, Mala Wang-Naveen som sammen med Faanes Persson skal lede arbeidet med podcasten.

Faanes Persson begynner i SINTEF medio april og etter planen vil podcasten lanseres så fort det lar seg gjøre.

-Det er mange som begynner med podcaster i disse tider. SINTEFs fortrinn er at vi sitter på en gullgruve av spennende historier om teknologi og forskning på teknologi som kommer til å løse mange av samfunnets utfordringer, legger Wang-Naveen til.

SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2000 medarbeidere fra 75 nasjoner og en årlig omsetning på over tre milliarder kroner.