Samferdselsdepartementet

Sikrer et godt togtilbud ved å videreføre ordning med tilleggsavtaler

Del
- Det er viktig at vi opprettholder et godt togtilbud til befolkningen. Samtidig er det nødvendig at ordningen tilpasses en situasjon vi ser vil vare over tid. Tilleggsavtalene må ikke bli en hvilepute som hindrer omstilling og effektiv drift, sier samferdselsminister Knut Aril Hareide.
Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø

Da strenge smitteverntiltak ble iverksatt i mars, falt togselskapenes billettinntekter drastisk. Samtidig var det nødvendig å opprettholde et togtilbud, spesielt med hensyn til arbeidsreisende. Staten har derfor inngått tilleggsavtaler med togselskapene om økt kjøp av persontransport med tog. Staten dekker gjennom avtalene togselskapenes underskudd slik at et nødvendig togtilbud blir opprettholdt til tross for reduserte billettinntekter.

- Etter hvert som samfunnet åpnet opp igjen har antallet som reiser med toget økt, men det er fremdeles lavere enn før pandemien. Regjeringen har derfor tatt høyde for å videreføre ordningen med tilleggsavtaler, men der ordningen tilpasses til en situasjon som er mer stabil enn da den ble opprettet, sier Hareide.


Viderefører ordning ut første halvår 2021
Jernbanedirektoratet leverte 27. august anbefalinger til hvordan avtalene bør innrettes på lengre sikt. Samferdselsdepartementet har tatt utgangspunkt i disse anbefalingene og sendte 23. oktober et supplerende tildelingsbrev der direktoratet gis fullmakt til å videreføre ordningen ut første halvår i 2021. Dette forutsetter at Stortinget i behandlingen av regjeringens forslag til statsbudsjett bevilger et beløp til statlig kjøp av persontransport med tog som er i samsvar med regjeringens budsjettforslag. 

Et nytt element i ordningen er at togselskapene skal dekke en egenandel av underskuddet. Dette innføres fra 1. november 2020, og det er Jernbanedirektoratet som skal fastsette egenandelen.

Basert på transportfaglige vurderinger, blant annet om hvilke togtilbud som er viktig å opprettholde for staten i dagens situasjon, skal Flytoget ikke omfattes av ordningen med tilleggsavtaler utover 2020.


For flere opplysninger -se:

  • Supplerende tildelingsbrev av 23. oktober 2020 fra Samferdseldsdepartementet til Jernbanedirektoratet om videre innretting av tilleggsavtaler for økt kjøp av persontransport med tog
  • Jernbanedirektoratets pressemelding av 23. oktober 2020 om videreføring av tilleggsavvtaler 

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Olav Heggø
Foto: Olav Heggø
Last ned bilde

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding

Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.

Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding

– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding

– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding

– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye