Sikkerhetsrådsvalg går sannsynligvis som planlagt

Med fem uker igjen til valget i Sikkerhetsrådet, er det støtte i Generalforsamlingen om at valget avholdes som planlagt. Bildet er fra tidligere i år. Foto: UN Photo / Manuel Elias.

Estland har presidentskapet i Sikkerhetsrådet i mai.

Grunnet koronakrisen fortsetter Sikkerhetsrådet med digitale møter.

Det er fem uker igjen til valget i Sikkerhetsrådet. Delegasjonen i New York arbeider med et stort antall bilaterale samtaler for FN-ambassadør, nestleder og valgmedarbeidere.
Det er en bred støtte i Generalforsamlingen om å avholde valgene som planlagt i juni. Preferansen er å holde valget med personlig oppmøte da det knyttes mye usikkerhet rundt e-votering.

29. mai arrangerer WFUNA en virtuell valgdebatt. I debatten møtes Norge, Canada og Irland.

Et utvalg møter denne uken:

18. mai: møte om den politiske situasjonen i Syria
19. mai: møte om Libya
19. mai: møte om den humanitære situasjonen i Syria
20. mai: møte om Israel/Palestina

Medlemslandene fortsetter å uttrykke sin bekymring for FNs økonomiske situasjon og enkelte retter kritikk mot USA som fortsatt står for størsteparten av de pliktige bidragene.

Foreløpig foregår alle møter og debatter i Generalforsamlingen digitalt.

Artister krever nå at blokaden av Gaza oppheves

Et nytt opprop skrevet under av en rekke norske og internasjonale artister krever nå at den israelske blokaden av Gazastripen må oppheves, og at det haster på grunn av koronakrisen. FNs spesialrapportør Michael Lynk har tidligere oppfordret det internasjonale samfunnet å innføre sanksjoner mot Israel på grunn av landets brudd på folkeretten. Michael Lynk uttalte denne måneden at Israels plan om å annektere deler av Vestbredden vil tydeliggjøre «et 21. århundrets apartheid».

FN prøver å løse krisen i Libanon

Denne måneden har demonstrasjonene i Libanon blitt gjenopptatt etter en to måneders pause på grunn av koronakrisen. Protestene er rettet mot den korrupte politiske eliten i landet, og Libanon er nå i en stor økonomisk krise. De libanesiske myndighetene er nå inne i en ny runde med forhandlinger med Det internasjonale pengefondet (IMF) om en finansiell redningsplan. FNs sikkerhetsråd har oppfordret FNs medlemsland til å hjelpe Libanon i den ekstraordinære krisen landet nå står oppi. FN har fremdeles en fredsbevarende styrke i det sørlige Libanon, som følge av konflikten med nabolandet Israel.

Taiwan hevder de varslet om COVID-19

Taiwans regjering hevder de var tidlig ute med å varsle Verdens helseorganisasjon (WHO) om koronaepidemien, men sier de ble oversett fordi de ikke er medlem i organisasjonen. Kina blokkerer for taiwansk medlemskap.

Mandag 18. mai møtes World Health Assembly, som er det styrende organet i Verdens helseorganisasjon. Delegater fra alle 194 medlemsland møtes for å bestemme organisasjonens prioriteringer og budsjett i generalforsamlingen. Håndteringen av koronaepidemien er den viktigste saken på dagsordenen.

Taiwans regjering håper å få tilbake observatørstatusen i WHO som landet hadde i perioden 2009-2016. Fire land har sendt en formell henvendelse til WHO om å gjeninnføre Taiwans observatørstatus - USA, Japan, Australia og New Zealand.

Kinesiske myndigheter krever at Taiwan skal akseptere kinesisk overherredømme for å kunne delta som observatør, men den taiwanske lederen nekter.

AU og FN oppfordrer til stabilitet for valget i Burundi

I forkant av president- og lokalvalg i Burundi førstkommende onsdag, oppfordret Den afrikanske union (AU) og FN-myndighetene i landet til å sørge for et trygt og sikkert miljø for innbyggerne til å avgi sine stemmer. I en felles uttalelse søndag, sa partnerne at de har fulgt valgkampen og deler bekymringen for voldelige sammenstøt mellom tilhengere av de motstridende parter.

FN oppfordrer: beskytt de mest utsatte mot psykisk helsekrise under og etter COVID-19

I flere tiår har arbeidet rundt mentale lidelser vært nedprioritert. Det viser seg i møte med Covid-19 pandemien, utaler FN og oppfordrer til forpliktelser i måten en møter og behandler psykisk sykdom. Dette for å unngå en bølge av selvmord og narkotikamisbruk i fremtiden. ·

- Borgerlønn kan forebygge sult og nød i Latin-Amerika og Karibia

FNs økonomiske kommisjon for Latin-Amerika og Karibia (ECLAC) publiserte i forrige uke en rapport som foreslår kontantoverføringer for å bistå millioner av mennesker i regionen, som sliter med å dekke sine grunnleggende behov som følge av covid-19.

Slike overføringer bør, ifølge kommisjonens leder Alicia Bárcena, gjøres permanente for dem som risikerer å bli fanget i fattigdomsfellen. -Det vil være et viktig skritt for å sikre den grunnleggende retten til å overleve.

ECLAC foreslår at alle som lever under fattigdomsgrensen i 2020 må få slik støtte. Det betyr 215 millioner mennesker, 34,7% av befolkningen. Kostnaden er beregnet til 2.1% av samlet BNP i Latin-Amerika og Karibia.

Også i Norge har en rekke personer og miljøer foreslått en grunnlønn eller borgerlønn. Forslaget er gammelt, men har blitt aktualisert i forbindelse med koronapandemien. En av dem som snakker varmt om borgerlønn er Kalle Moene, økonomiprofessor ved Universitetet i Oslo.

Verden er i krise, selv uten pandemien: fem problemer som truer

På BBCs nettsider  skriver den erfarne sikkerhetspolitiske korrespondenten Jonathan Marcus om internasjonale trusler som har fått utvikle seg uten særlig oppmerksomhet fra omverden de siste månedene. I noen tilfeller utnytter myndighetene bevisst pandemien til å gjennomføre gamle ambisjoner, mens verden er opptatt på annet hold. Han lister opp følgende fem problemområder som han mener vi bør følge særlig tett den nærmeste tiden

1. Et fornyet atomvåpen-kappløp

New Start, avtalen mellom USA og Russland som skal begrense lagrene av langtrekkende atomvåpen går ut i februar neste år. Tiden renner snart ut for å fornye avtalen.

1. Økt spenning i forholdet til Iran?

Krangelen etter at USA trakk seg fra avtalen om Irans atomprogram ser ut til å bli verre.

1. Israel kan være i ferd med å annektere Vestbredden

Benjamin Netanyahu beholdt plassen som statsminister i Israel etter å ha inngått en avtale med opposisjonslederen Benny Gantz. Den fastslår blant annet at de skal diskutere annektering av Vestbredden.

1. Brexit: har ikke blitt borte

Selv om verden nesten har glemt begrepet Brexit, tikker klokka ubønnhørlig mot 31. desember da Storbritannia skal være helt ute av EU.

1. Klimaendringene: den ultimate utfordringen

Verdens respons på koronapandemien er en prøve på vår evne til å håndtere den største og mest komplekse internasjonale utfordringen av alle- utfordringene rundt klimaendringene.

20. mai: Verdensdagen for bier

21. mai: Verdens dag for kulturelt mangfold

22. mai: Internasjonal dag for biologisk mangfold

23. mai: Internasjonal dag for å stoppe fistula

29. mai: Internasjonal dag for fredsbevarende personell

31. mai: Verdens tobakksfrie dag

19. mai: Tall som teller: Hvordan brukes de norske bistandsmilliardene?

20. mai: Sikkerhetspolitisk dypdykk: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide

20. mai: Kina. Med Harald Bøckman