Signerte nytt oppdrag digitalt

Partene er enige i at koronakrisen ikke skal stoppe Ocean Space Centre.

Foto:Ocean Space Centre

Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har gitt Statsbygg i oppdrag å fortsette planleggingen av prosjektet Ocean Space Centre på Tyholt og på Trondheim biologiske stasjon på Heggdalen. Digitale arbeidsmetoder var i utgangspunktet en forutsetning i oppdraget, men ingen kunne vite hvor betydningsfullt nettopp dette punktet ville bli.

Prosjektet består av spesialiserte laboratorier med særlig høyspesialisert brukerutstyr, kontorbygg og undervisningslokaler for SINTEF og NTNU. Laboratoriene består av våtlaboratorier som havbasseng, sjøgangsbasseng og strømningstank samt tørrlaboratorier som konstruksjons- og motorlaboratorier, totalt ca 44.000kvm.

Holder Norge i gang
Rambøll leverer, sammen med Snøhetta og Norconsult, arkitekt- og ingeniørtjenester til Statsbygg. Medarbeidere fra flere steder i landet bidrar nå digitalt i prosjekteringen under ledelse av Kjersti Skjelle Paulsen fra Statsbyggs kontor i Oslo.

- Jeg vil berømme Statsbygg som har valgt å holde tidsplanen og bruke digitale verktøy for planlegging, romprogrammering og møtegjennomføring for å unngå smitte og reiseaktivitet. Dette er et spennende oppdag for oss både under og etter koronakrisen. Det er også et viktig signal om at vi sammen holder Norge i gang, sier Bjørn Tore Landsem, direktør for Bygg i Rambøll.

Fortjener stor oppmerksomhet
Snøhetta kommenterer at de er veldig glade for å kunne være med på å utvikle dette prosjektet sammen med Statsbygg og prosjekteringsgruppen. Denne oppgaven gir Norge muligheten til å virkelig ta posisjonen som verdensledende innenfor maritim næring og forskning. Snøhetta mener at Ocean Space Centre fortjener stor oppmerksomhet. God arkitektur skal være med på å løfte prosjektet og gi senteret denne oppmerksomheten.

-Vi er veldig motivert for oppgaven og skal gjøre sitt ytterste for at hjemmekontor, videomøter og utveksling av informasjon over digitale flater vil resultere i et flott anlegg i tråd med Ocean Space Centre sine muligheter og ambisjoner, sier Snøhetta.

Les mer her:

Foto:Ocean Space Centre

Rambøll en global samfunnsrådgiver innen bygg & arkitektur, transport, energi, vann, miljø & helse, olje & gass og management consulting. I Norge er vi 1400 medarbeidere fordelt på 20 kontorer. Virksomheten har totalt 12 800 medarbeidere lokalisert i 35 land.

I Rambøll er vi opptatt av å skape inspirerende og bærekraftige løsninger som skal gi rom for vekst og utvikling, og som er det beste for kunden, sluttbrukeren og samfunnet omkring. Våre tjenester skal resultere i verdier både for oss som lever i dag, og for dem som kommer etter oss.