Signerte med LNS om Kvænangsfjellet
![E6 over Kvænangsfjellet er ofte stengt eller kolonnekjørt vinterstid. Her fra oppstillingsplassen for kolonne på fjellovergangens vestside.](/data/images/00851/117a9384-276c-44e6-ad44-602ed8a1ff7c-w_720.jpg)
Partene har vært igjennom en konkretiseringsfase, og nå starter en fase med optimalisering og forberedelse til anleggsstart til sommeren. Kommunene Kvænangen og Nordreisa sluttbehandler reguleringsplanen i løpet av mars/april. Kontraktssummen er ca. 1.2 milliarder, eks. mva. I et digitalt møte torsdag ettermiddag, ble kontrakten signert.
- Etter konkretiseringsfasen er vi trygge på at vi har fått en kompetent og solid aktør som kjenner de klimatiske forholdene i nord. Vi er trygge på at LNS med rådgiverne Typsa og AsplanViak vil bidra til at Nye Veier når våre prosjektmål – blant annet om en skade- og ulykkesfri anleggsplass, at vi minimerer klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø og at vi gjennomfører prosjektet med minimale midlertidige og varige konsekvenser for reindriftsnæringen, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Prosjektet skal sertifiseres etter miljøstandarden CEEQUAL på nivå «Very Good», og omfanget skal være «Whole Team».
Tunnel-løsning
Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterk vind med drivsnø, og en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet. Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer langs eksisterende veg.
- Vårt mål er at prosjektet skal sikre en trygg og fremkommelig vei over Kvænangsfjellet hele året. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Da er eneste omkjøringsvei via Finland fra Skibotn, en strekning på omkring 70 mil. Det sier seg selv at dette prosjektet er etterlengtet i regionen, sier utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, som er ansvarlig for denne utbyggingen.
- Vi og Asplan Viak har vært gjennom en god konkretiseringsfase sammen med Nye Veier og ser fram til det videre samarbeidet. Det er ikke til å legge skjul på at vi i LNS, som jo er en nordnorsk entreprenør med arktisk kompetanse, gleder oss til å komme i gang med arbeidet på denne utfordrende veistrekningen, forteller adm.dir. i LNS, Jonas Tetlie.
Kontakter
Administrerende direktør, Anette Aanesland - tlf. 951 20 546
Utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan – tlf. 922 51 113
Bilder
![E6 over Kvænangsfjellet er ofte stengt eller kolonnekjørt vinterstid. Her fra oppstillingsplassen for kolonne på fjellovergangens vestside.](/data/images/00851/117a9384-276c-44e6-ad44-602ed8a1ff7c-w_240.jpg)
![Signeringen ble, som så ofte nå til dags, gjort digitalt. Øverst fra venstre: Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier, Lars Bjørgård og Johan Arnt Vatnan, henholdsvis prosjektsjef og utbyggingsdirektør for prosjektet, nede til venstre: Jonas Tetlie, adm. dir. i LNS og Frode Nilsen, konsernsjef i LNS-gruppen.](/data/images/00155/f269e13d-b9ec-45be-ae96-35bb3ee2d4a7-w_240.jpg)
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Klart for høring av reguleringsplan for E6 mellom Moelv og Roterud28.6.2024 08:07:09 CEST | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet en detaljreguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud, som nå er på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag: alternativ 1 og alternativ 2. Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.
Sirkulært materiale i veikroppen20.6.2024 15:41:50 CEST | Pressemelding
Nye Veier og samarbeidspartnere startet denne uka en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal. - Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære.
Snart ser du denne flåten på Mjøsa igjen – det er viktig at alle holder god avstand19.6.2024 13:21:17 CEST | Aktuelt
Nye Veier skal igjen i gang med prøvepeling for å få mer kunnskap om grunnforholdene i Mjøsa. Sikkerheten til personellet og båtfolkene på Mjøsa står i høysetet. I starten av uke 26 vil innbyggere i Mjøsregionen på nytt få øye på den store flåten som skal utføre en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.
Contur AS skal bygge ny Hommelvikbru på E6 mellom Trondheim og Værnes17.6.2024 13:39:54 CEST | Pressemelding
Contur AS har fått oppdraget med å bygge Hommelvikbrua (sørgående kjørefelt) på strekningen E6 Trondheim-Værnes. Kontraktsverdien er rundt 180 mill NOK eks mva. Byggestart blir i august 2024.
Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg17.6.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
Kontraktsverdien er på om lag 2,2 milliarder kroner. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom