Signerte med LNS om Kvænangsfjellet

Partene har vært igjennom en konkretiseringsfase, og nå starter en fase med optimalisering og forberedelse til anleggsstart til sommeren. Kommunene Kvænangen og Nordreisa sluttbehandler reguleringsplanen i løpet av mars/april. Kontraktssummen er ca. 1.2 milliarder, eks. mva. I et digitalt møte torsdag ettermiddag, ble kontrakten signert.
- Etter konkretiseringsfasen er vi trygge på at vi har fått en kompetent og solid aktør som kjenner de klimatiske forholdene i nord. Vi er trygge på at LNS med rådgiverne Typsa og AsplanViak vil bidra til at Nye Veier når våre prosjektmål – blant annet om en skade- og ulykkesfri anleggsplass, at vi minimerer klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø og at vi gjennomfører prosjektet med minimale midlertidige og varige konsekvenser for reindriftsnæringen, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Prosjektet skal sertifiseres etter miljøstandarden CEEQUAL på nivå «Very Good», og omfanget skal være «Whole Team».
Tunnel-løsning
Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterk vind med drivsnø, og en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet. Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer langs eksisterende veg.
- Vårt mål er at prosjektet skal sikre en trygg og fremkommelig vei over Kvænangsfjellet hele året. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Da er eneste omkjøringsvei via Finland fra Skibotn, en strekning på omkring 70 mil. Det sier seg selv at dette prosjektet er etterlengtet i regionen, sier utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, som er ansvarlig for denne utbyggingen.
- Vi og Asplan Viak har vært gjennom en god konkretiseringsfase sammen med Nye Veier og ser fram til det videre samarbeidet. Det er ikke til å legge skjul på at vi i LNS, som jo er en nordnorsk entreprenør med arktisk kompetanse, gleder oss til å komme i gang med arbeidet på denne utfordrende veistrekningen, forteller adm.dir. i LNS, Jonas Tetlie.
Kontakter
Administrerende direktør, Anette Aanesland - tlf. 951 20 546
Utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan – tlf. 922 51 113
Bilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Fire rapporter setter kursen for utslippsfrie anleggsplasser i transportsektoren20.3.2023 12:46:50 CET | Pressemelding
Fremtidens anleggsplasser er utslippsfrie. Fire nye analyser gir viktig kunnskap som skal hjelpe anleggssektoren til en utslippsfri fremtid.
Nye Veier oppnådde høy score på bærekraft i planprosjekt14.2.2023 13:48:40 CET | Aktuelt
Nye Veier har planlagt ny E39 fra Mandalselva, gjennom Lindesnes kommune til Herdal i Lyngdal kommune. Strekningen er om lag 25 kilometer. Prosjektet har nå oppnådd nivået "Excellent"-sertifisering i planlegging for økt bærekraft.
Nye E136 Veblungsnes gir bedre flyt på Eksportvegen og økt bokvalitet6.2.2023 15:25:22 CET | Aktuelt
Reguleringsplanforslaget for nye E136 gjennom Veblungsnes vil fjerne flaskehalser og gi bedre flyt i trafikken på Eksportvegen. Den nye veien vil øke bokvaliteten for de som bor på Veblungsnes fordi tungtrafikken ikke lenger skal gå gjennom boligfeltet i Omsungata.
Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp6.2.2023 05:00:00 CET | Pressemelding
Uten å bearbeides er slam fra driving av tunneler klassifisert som avfall. Nå testes ny foredlingsmetode ut på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal, Agder. Målet er at store deler av slammet skal kunne gjenbrukes. Det vil kunne redusere avfallsmengder og behovet for kjøring til deponi betydelig.
Flere årsaker til raset over E6 i Malvik3.2.2023 13:42:45 CET | Pressemelding
Det var et sammenfall av årsaker som førte til skredet ved Stavsjøfjelltunnelen på E6 i Malvik 4. mai, 2022.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom