Signerte med LNS om Kvænangsfjellet
Nye Veier og Leonhard Nilsen & sønner AS (LNS) har signert kontrakten for bygging av ny E6 Kvænangsfjellet. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler, og skal gjøre fjellovergangen til en mer forutsigbar ferdselsvei vinterstid.

Partene har vært igjennom en konkretiseringsfase, og nå starter en fase med optimalisering og forberedelse til anleggsstart til sommeren. Kommunene Kvænangen og Nordreisa sluttbehandler reguleringsplanen i løpet av mars/april. Kontraktssummen er ca. 1.2 milliarder, eks. mva. I et digitalt møte torsdag ettermiddag, ble kontrakten signert.
- Etter konkretiseringsfasen er vi trygge på at vi har fått en kompetent og solid aktør som kjenner de klimatiske forholdene i nord. Vi er trygge på at LNS med rådgiverne Typsa og AsplanViak vil bidra til at Nye Veier når våre prosjektmål – blant annet om en skade- og ulykkesfri anleggsplass, at vi minimerer klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø og at vi gjennomfører prosjektet med minimale midlertidige og varige konsekvenser for reindriftsnæringen, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Prosjektet skal sertifiseres etter miljøstandarden CEEQUAL på nivå «Very Good», og omfanget skal være «Whole Team».
Tunnel-løsning
Planområdet strekker seg fra Oksfjord i Nordreisa kommune til Karvika i Kvænangen kommune, og total veilengde er på ca. 24 km. Veien har utfordrende kurvatur for større kjøretøyer, og er relativt ofte stengt eller kollonnekjørt vinterstid på grunn av utfordrende værforhold. Fjellovergangen er svært utsatt for sterk vind med drivsnø, og en skredfarlig strekning på vestsiden av fjellet. Planforslaget bygger på en løsning med to tunneler: Mettevolltunnelen og Kvænangsfjelltunnelen, samt punkt- og strekningsvise optimaliseringer langs eksisterende veg.
- Vårt mål er at prosjektet skal sikre en trygg og fremkommelig vei over Kvænangsfjellet hele året. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Da er eneste omkjøringsvei via Finland fra Skibotn, en strekning på omkring 70 mil. Det sier seg selv at dette prosjektet er etterlengtet i regionen, sier utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier, som er ansvarlig for denne utbyggingen.
- Vi og Asplan Viak har vært gjennom en god konkretiseringsfase sammen med Nye Veier og ser fram til det videre samarbeidet. Det er ikke til å legge skjul på at vi i LNS, som jo er en nordnorsk entreprenør med arktisk kompetanse, gleder oss til å komme i gang med arbeidet på denne utfordrende veistrekningen, forteller adm.dir. i LNS, Jonas Tetlie.
Kontakter
Administrerende direktør, Anette Aanesland - tlf. 951 20 546
Utbyggingsdirektør Johan Arnt Vatnan – tlf. 922 51 113
Bilder


Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg saker fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Nye Veier
Nye Veier bygger ny jernbanebru i Brumunddal15.4.2021 15:24:24 CEST | Pressemelding
Nye Veier og totalentreprenøren Veidekke har nå startet på utbyggingsprosjektets desidert tyngste jobb når den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal skal løftes og kjøres på plass. Kolossen, bestående av betong og jern, er 41 meter lang, åtte meter høy og tretten meter bred og det kreves vogner med totalt 88 hjul for å gjennomføre det som trolig er årets tyngste løft innen samferdsel så langt i år.
Internasjonal miljøsertifisering for Nye Veier-prosjekter12.4.2021 16:05:27 CEST | Pressemelding
Nye Veier jobber aktivt i alle utbyggingsprosjekter med å redusere klimagassutslipp og miljøfotavtrykk sammenlignet med tradisjonelle veiutbyggingsprosjekt. I det arbeidet brukes CEEQUAL, en internasjonalt anerkjent sertifiseringsordning for anleggsprosjekter.
Starter planarbeid for ny E39 Lyngdal-Kvinesdal9.4.2021 16:21:59 CEST | Pressemelding
Nye Veier starter opp arbeidet med korridorsøk for ny E39 mellom Røyskår i Lyngdal, gjennom Kvinesdal til kommunegrensen mot Flekkefjord i Agder.
Nasjonalitet mindre betydning for verdiskapning5.4.2021 12:03:00 CEST | Pressemelding
Nye Veiers bygging av infrastruktur gir betydelige ringvirkninger. Minst to tredjedeler av verdiskapingen og over 70 prosent av sysselsettingen skjer i Agder eller Vestfold og Telemark. Verdiskaping og andre virkninger lokalt og nasjonalt i Norge, påvirkes i liten grad av om det er norsk eller utenlandsk totalentreprenør.
Spennende skoledager med E39-veiprosjekt på timeplanen25.3.2021 19:48:27 CET | Aktuelt
Hva foregår når Nye Veier på vegne av samfunnet planlegger for bygging ny, trafikksikker E39 fra Mandal til Lyngdal i Agder? Og hvorfor er det viktig å engasjere seg i planprosessen? Skoler i Lindesnes og Lyngdal har hatt veiprosjekt på timeplanen.
Nye Veier går tilbake til opprinnelig veilinje på Ulsberg19.3.2021 14:28:06 CET | Pressemelding
Undersøkelser og utredningsarbeid viser at det er behov for omfattende tiltak for å kunne bygge E6 fra Nedgård til Toset. Det vil føre til at prosjektet går utover kostnadsrammen. Nye Veier går derfor tilbake til opprinnelig plan for denne delen av prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom