Shipping-kunder villig til å betale mer for grønn transport
- Klimabevisstheten i shipping er svært sterk. Til tross for generell usikkerhet, stigende priser og en anspent situasjon geopolitisk, står utslippsreduksjon høyt på agendaen, både hos kunder og leverandører.
Det sier Øyvind Berle, principal og shipping-ekspert ved BCGs kontor i Oslo.
BCG-rapporten "Decarbonization and Willingness to Pay (WtP) in the Global Shipping Industry", som tok for seg 125 store aktører innen shipping fra hele verden, levner liten tvil:
Stadig flere aktører i bransjen står sammen om en fremtid med kraftige kutt i karbonavtrykket.
- 80 prosent av de spurte kundene oppgir at de er villig til å betale i gjennomsnitt tre prosent mer for såkalt «zero carbon shipping». Dersom vi skal lykkes med null utslipp frem mot 2050, anslår vi at et påslag på 10-15 prosent vil være nødvendig, og allerede sier 65 prosent av kundene at de vil være villige til å betale for det, sier Berle.
Også i 2021 ble villigheten til å betale ekstra for grønnere transport målt. I den ferske oppfølgende undersøkelsen gir 30 prosent flere aktører uttrykk for at de støtter å betale et visst påslag.
- Mye tyder på at også kundene får en konkurransemessig fordel ved å satse på karbonnøytral shipping, noe som henger sammen med økende bevissthet også hos sluttbrukerne, forklarer Berle.
Rapporten viser at forbrukeres etterspørsel og atferd kan være avgjørende for å tette gapet mellom dagens priser og det nullutslippstransport vil koste. Minst åtte av ti forbrukere bryr seg om bærekraft, og syv av ti er villige til å betale et lite påslag (fem prosent) for bærekraftige produkter.
- Nå må rederier, shipping-kunder, finansinstitusjoner og ikke minst politiske beslutningstakere jobbe sammen for å meisle ut gode løsninger. Skal vi lykkes, er det viktig med gode, omforente løsninger med høy grad av aksept i alle ledd. Rapporten vår viser at flere av nøkkelaktørene er klare for det felles løftet som behøves, sier Berle.
Råd til reiselivet
En annen fersk BCG-rapport, "Steering Consumers to Greener Travel and Tourism Choices", viste nemlig at 1 av 10 forbrukere bevisst valgte bærekraftige løsninger på sine siste reiser fordi disse alternativene var tilgjengelige.
- Turisme- og reiselivsbedrifter må ikke bare ta tak i denne lille prosentandelen av bærekraftsfremmende forbrukere, men flertallet av forbrukerne som ennå ikke prioriterer bærekraft når de skal velge reisemål, transportmiddel og leverandør, skriver BCGs reiselivseksperter i rapporten.
Rapporten identifiserer tre typer forbrukere:
- De som er motivert av bærekraftshensyn. De har en klar forståelse av sin rolle og prioriterer konsekvent bærekraft når de handler.
- De som lar seg påvirke av bærekraftshensyn. De er kanskje ikke direkte motivert til å ta bærekraftige valg, men de prioriterer egenskaper knyttet til bærekraft.
- De som ennå ikke er inspirert av bærekraft. De prioriterer andre hensyn enn bærekraftighet.
Rådene til reiselivsaktører er tydelige:
- Identifiser hva som driver forbrukernes valg - på tvers av de tre segmentene.
- Skap bærekraftige tilbud. Produkter og tjenester som vil møte forbrukernes behov og oppmuntre til bærekraftige valg kan gi deg en konkurransefordel.
- Frem bærekraftige valg og hjelp forbrukerne til å velge dem.
- Fremover vil suksess for reiselivsselskaper ikke bare måles i positivt resultat, men også i resultatene for planeten, er forfatternes sluttpoeng.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind BerlePrincipalBCG
Tel:+47 958 96 925berle.oyvind@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Om Boston Consulting Group
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
Sørlige Nordsjø II vil senke strømprisene betydelig og akselerere den grønne omstillingen22.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
18. mars 2024 startet budgivningen på Sørlige Nordsjø II. To dager senere kunngjorde den norske regjeringen at belgiske Ventyr vant rettighetene til å bygge ut 1,4 GW med havvindkapasitet, med det vinnende budet på 115 øre/kWh. Hva betyr dette for strømprisene i Norge?
9 av 10 selskaper som bruker AI til å forbedre KPI-er ser tydelige forbedringer11.3.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Et flertall av bedriftsledere ser behovet for å forbedre organisasjonens nøkkelindikatorer (KPIer). Kun en tredjedel har tatt i bruk AI i KPI-arbeidet, men de som gjør det ser raskt forbedringer i hvordan de kan analysere virksomheten og ta bedre beslutninger. Det viser en ny rapport fra MIT Sloan Management Review og Boston Consulting Group (BCG).
Fremtidens forsikringskrav kan behandles av Generativ AI16.2.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
Ny innsikt fra Boston Consulting Group (BCG) viser hvordan kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere forsikringsbransjens skadeprosesser. Generativ AI kan automatisere og akselerere prosessene betydelig.
Lise Lørup Bartosek ny Partner i Boston Consulting Group9.2.2024 08:30:00 CET | Pressemelding
Lørup har «gått gradene» i BCG, fra starten som Associate i 2016 til opprykket til Partner fra 1. januar 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom