Ny rapport fra BCG: Norge sakker akterut i GenAI-revolusjonen
Norge står ved et kritisk veiskille i adopsjonen av generativ kunstig intelligens (GenAI). Boston Consulting Groups ferske rapport avslører at norske selskaper og arbeidstakere ligger langt bak sine europeiske motparter i bruk av, innsikt i og verdiskapning fra GenAI. Norge kan tape inntil 9 milliarder euro årlig i verdiskapning dersom vi ikke lukker dette gapet.
Rapporten, basert på en omfattende undersøkelse med 4000 arbeidstakere i Norden, viser at kun 24 % av norske hvitsnipp-arbeidere bruker GenAI ukentlig, sammenlignet med 54 % i Europa. Norske brukere rapporterer også mindre tid spart med teknologien – 2,7 timer per uke mot 5,3 timer i Europa.
– Dette er et kritisk øyeblikk for norsk næringsliv, sier Alexander Gray, Managing Director i BCG og leder av BCG Platinion i Norden.
– Hvis Norge ikke intensiverer innsatsen nå, risikerer vi å miste vår posisjon som en konkurransedyktig kunnskapsøkonomi. GenAI handler ikke bare om teknologi – det er en strategisk nødvendighet for å sikre fremtidig vekst.
Potensialet for Norge
– Det er en enorm økonomisk mulighet som ligger i GenAI, men den vil ikke materialisere seg uten handling, sier Awais Ali, Managing Director og Partner i BCG Oslo.
– Våre funn viser at bedrifter som investerer i målrettet opplæring og strategisk implementering av GenAI, ser betydelige produktivitetsgevinster. Norge må handle nå for å ikke bli liggende etter.
Hva må gjøres?
Rapporten fremhever tre tiltak for selskapet som kan tette gapet:
- Opplæring: Bare 38 % av norske ansatte har fått opplæring i hvordan de skal bruke GenAI i jobben. De som har fått slik opplæring, rapporterer nesten tre ganger større tidsbesparelser enn de som ikke har det.
- Strategisk integrasjon: Bare 34 % av norske ledere sier at de aktivt integrerer GenAI i sine kjerneprosesser. Dette er en langt lavere andel enn mange europeiske konkurrenter.
- Rekruttere annerledes: Generativ KI utvider talentbasen ved å gjøre det mulig for ikke-tekniske ansatte å utføre spesialiserte oppgaver, noe som gir mulighet til å revurdere hvilke ferdigheter som trengs for ulike roller.
Et samfunnsansvar
Rapporten understreker at ansvaret ikke kun ligger hos næringslivet. Både myndigheter og arbeidstakere må også ta grep.
– GenAI gir oss muligheten til å transformere arbeidslivet, men dette krever en kollektiv innsats, sier Gray.
Han peker på insentivordninger, forskningsfinansiering og utdanningsreformer som grep myndighetene kan ta for å løfte Norges kompetanse – og konkurranseevne.
– Dette er en mulighet også for norske arbeidstakere til å utvikle nye ferdigheter, utforske nye karrierer og sikre deres relevans i en raskt skiftende arbeidsmarked, avslutter Alexander Gray.
Nøkkelord
Kontakter
Alexander GrayManaging Director | Head of BCG Platinion Norge
gray.alexander@bcgplatinion.comAwais AliManaging Director & PartnerBCG
Ali.Awais@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Fire partneropprykk ved BCGs Oslo-kontor17.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ved årsskiftet fikk partnergruppen til Boston Consulting Group fire nye medlemmer.
BCG og WEF: Mange selskaper risikerer store tap uten klimatiltak19.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
En fersk rapport fra det anerkjente konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG) og World Economic Forum (WEF) viser at manglende tiltak mot klimaendringer kan føre til betydelige økonomiske tap og svekket konkurranseevne for selskaper i mange sektorer.
Generativ AI hjelper nordmenn med å finne de beste tilbudene under årets Black Week14.11.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Flere forbrukere enn noensinne tar i bruk generativ AI (GenAI) som et verktøy for å finne de beste tilbudene. I en fersk global undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) fremkommer det at 38 % av respondentene allerede har brukt eller planlegger å bruke GenAI i løpet av Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day.
Europeiske forbrukere bruker mindre penger selv om inflasjonspresset avtar22.10.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse fra Boston Consulting Group (BCG) viser at forbrukere over hele Europa blir skvist fra flere kanter. 73 % av de spurte sier at prisen på varer og tjenester har økt i første halvdel av 2024. Samtidig har ikke lønninger og sparing holdt tritt: 25 % av de spurte sa at inntekten deres falt i første halvdel av 2024, og 28 % klarer ikke spare like mye som før.
BCG-rapport: Leverandørkjeder er største kilde til klimagassutslipp – men mindre enn 2 av 10 selskaper har konkrete mål for utslippsreduksjon4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nye funn fra Boston Consulting Group (BCG), i samarbeid med CDP, avslører at utslipp i leverandørkjeden (Scope 3) er hele 26 ganger større enn selskapenes direkte operasjonelle utslipp (Scope 1 og 2). Til tross for dette har kun 15 % av selskapene som rapporterer til CDP satt konkrete mål for reduksjon av Scope 3-utslipp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom