Shafqat slipper "Tæsjelåta"

I YouTube serien The Arman Show finnes det en karakter som går under navnet Shafqat. En direkte type med humoristisk sans som intervjuer og rapporterer direkte fra Oslos gater. Nå har Shafqat skrevet låt på sitt morsmål, altså ekte kebabnorsk, og slipper sin debutsingel «Tæsjelåten» i dag 30. mai.

Sammen med låten kommer det også ut en litt annerledes og veldig morsom musikkvideo hvor Shafqat gir oss en grundig opplæring i hvordan du kan tæshe alt fra mobiler til lutefisk. I videoen besøker han et studio fullt av utstyr som er verdt mye $$$, utstyr som han sakte, men sikkert sørger for å få med seg hjem.

Låten er også et lite stikk til politiske dobbeltmoraler og politikere som fremmer lovens lange arm med drøye utsagn så lenge det ikke gjelder dem selv. Slik som FRP politikeren Mazyar Keshvari som ved flere tilfeller har uttalt seg om at kriminelle innvandrere i Norge må sendes hjem, men allikevel skriver falske reiseregninger på opp mot 450.000 kr uten å anse seg selv som en kriminell person.

«Tæsjelåten» er nå tilgjengelig på alle plattformer.

Mannen bak Shafqat er Arman Surizehi, en norsk skuespiller oppvokst i Lillehammer med familiebakgrunn fra Balochistan i Pakistan. Han er mest kjent fra The Arman Show, en humor kanal på YouTube hvor han spiller ulike karakterer som blant annet Shafqat Mansoor, Omid og Motobo. I de ulike episodene bruker han humor som virkemiddel for å beskrive et flerkulturelt Norge i form av sketsjer, intervjuer m.m. Arman har blant annet spilt i seriene «Norsk-ish» og «Skitten Snø», samt studert ved Nordic Black Theatre teaterskole.

Foto: Peter Bruteig
Foto: Peter Bruteig