Setter norsk skole og lærerutdanning under lupen

Det er mye som skurrer i norsk skole og i lærerutdanning for tiden. Rundt omkring i hele landet står stadig flere studieplasser tomme ved grunnskolelærerutdanningene. I 2022 kom dessuten en rapport fra Ungdata junior som viser at hele 25 prosent av alle elever på mellomtrinnet ofte gruer seg til å gå på skolen.
Sju av ti kjeder seg
Samtidig sier sju av ti elever at de kjeder seg.
– Dette er utviklingstrekk vi har sett over mange år, og det er alvorlig. Skolen skal være en friplass hvor elevene skal være glade, sier førstelektor Eldar Taraldsen ved Nord universitet.
Også på ungdomstrinnet og i videregående skole er det ifølge Taraldsen mange elever som opplever utenforskap og som faller fra. Samtidig er det klare symptomer på at det ikke er så greit å være lærer heller; søkningen til grunnskolelærerutdanningene her til lands stuper.
Nylig hentet Khrono inn tall fra i alt 10 av 12 lærerutdannere i Norge, som viser at godt over 700 av de totalt rundt 2 800 studieplassene stod tomme per oktober i fjor.
– Det sier seg selv at alle som er glad i og opptatt av norsk skole og lærerutdanning må møtes og snakke sammen. Vi må alle evaluere egen virksomhet, og vi må bli enda flinkere til å ha dialog, debattere og stille spørsmål ved hva vi må gjøre annerledes.
Det sier Ole Petter Vestheim, førsteamanuensis ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag.
Inviterer til dialog og debatt 1. februar
Vestheim og Taraldsen har sammen tatt initiativ til å samle mange av de relevante aktørene til nettopp en slik dialog.
1. februar 2023 inviterer Nord universitet og Utdanningsforbundet i Trøndelag til «Lærerutdanning under lupen», hvor de stiller spørsmålet: Hvordan står det til med norsk skole og grunnskolelærerutdanning.
Da vil både skolepolitikere, lærerstudenter, lærere og utdanningsforbundet møtes til debatt om hvilke utfordringer skolen og lærerutdanningen står overfor.
– Vi har fått inn ulike aktører til å debattere dette, forteller Ole Petter Vestheim. – Deriblant en femteårs student ved grunnskolelærerutdanningen, en rektor fra en fådelt skole samt lederen for Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget Hege Bae Nyholt.
– Det er viktig at vi kommer sammen og tenker tanker i lag. Vi må spørre oss selv hva det er som er opprinnelsen til den alvorlige utviklingen, og hvor det er skoen trykker. Da må vi alle som en begynne med oss selv og se oss selv i kortene. Det gjelder lærerutdanningen generelt i Norge, og ikke bare her ved Nord universitet.
– Vi må granske oss selv
– Vi ønsker å granske vår egen institusjon og praksis, og spørre om lærerutdanningen vi tilbyr er bærekraftig, sier Vestheim.
– Hva håper dere at dette seminaret kan bidra til?
– Vi håper å bidra til å tenne et lys og til at noen kan få en idé, og vi ønsker å få mange gode innspill som kan bidra til endring. Det er ikke sånn at dette kommer til å revolusjonere Skole-Norge, men det handler mer om viktigheten av å møtes og gå i dialog, sier Taraldsen.
– Samtidig er det veldig bra at lederen i forsknings- og utdanningskomiteen kommer, og at utdanningsforbundet, som er sentrale i utformingen av norsk skolepolitikk, kommer.
Seminaret er åpent og gratis. Det blir innledet med foredraget «Salamandertesten» av Simon Malkenes, etterfulgt av debatt. Det hele finner sted i Oransjesalen ved Nord universitet i Levanger.
Nøkkelord
Kontakter
Eldar TaraldsenFørstelektorNord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Tel:74022722eldar.taraldsen@nord.nowww.nord.no/no/ansatte/eldar-taraldsenOle Petter VestheimFørsteamanuensisNord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Tel:74022687ole.p.vestheim@nord.nowww.nord.no/no/ansatte/ole-petter-vestheimBilder


Om Nord universitet
Følg pressemeldinger fra Nord universitet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nord universitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nord universitet
Deling på autopilot – hva koster det oss?8.10.2025 08:09:26 CEST | Pressemelding
Grensen mellom privat og offentlig har aldri vært så utydelig som i dag. Stadig flere deler livene sine på sosiale medier – fra fjellturer og treningsøkter til intime glimt fra barns sykdom og familieliv. Men hvorfor gjør vi det, og hva gjør det med oss?
– Ensidig fokus på psykiske lidelser svekker selvmordsforebygging2.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når selvmord alltid forklares med psykiske lidelser, risikerer man å ta oppmerksomheten bort fra kildene til folks problemer, mener professor Heidi Hjelmeland. 8. oktober kommer hun til Mo i Rana for å diskutere saken.
Forskningsjubel ved Nord universitet: 35 millionar fra Forskningsrådet1.10.2025 15:39:36 CEST | Pressemelding
Tre nye forskningsprosjekter ved Nord universitet har fått innvilget støtte fra Forskningsrådet den siste uka. Med andre ord: den gode trenden ved Nord fortsetter.
Rensa tunnelvatn inneheld skadelege miljøgifter25.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Ein ny studie frå Nord universitet syner at vaskevatn frå norske vegtunellar inneheld miljøgifter som kan skade fisk – sjølv etter rensing.
Nord universitet går inn i NorPal – skal bidra til å gjenoppbygge palestinsk utdanning19.9.2025 08:16:07 CEST | Pressemelding
Nord universitet har sluttet seg til NorPal, et nytt nettverk av norske utdanningsinstitusjoner som sammen vil støtte og styrke palestinsk høyere utdanning og forskning.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom