Sesongen kan ryke for OL-håp

Kristian Blummenfelt og de andre norske OL-håpene i triatlon trener mye svømming.

Sesongen for Norges beste triatleter skulle begynt forrige helg i Abu Dhabi. Nå er alle konkurranser i perioden fram til 30. april i regi av det internasjonale triatlonforbundet, World Triathlon, utsatt. Samtidig er svømmehaller i Norge stengt, for landslag som for alle andre. Fredag 13. mars sa Helsedirektoratet nei til åpen svømmehall for OL-aktuelle utøvere.

Det håpes likevel at de som har idrett som sitt levebrød får til en løsning. Siden svømming er en svært teknisk idrett, er utøverne avhengig av å svømme daglig. Triatlonlandslaget svømmer normalt ca 30 000 meter i uka for å holde farten de trenger for å konkurrere i verdenstoppen. I triatlon er OL et absolutt høydepunkt i karrieren, og de norske utøverne har trent målbevisst i mange år for å gjøre det bra i Tokyo.

Iden, som ble verdensmester i Ironman 70.3 i Nice 2019 sier dette om situasjonen:

- Det er rimelig likt for de fleste utøvere over hele verden, men vår fordel har alltid vært det å trene mer og bedre enn de andre. Så når 1/3 av treningsaraen forsvinner er ikke det like lett. Det er uansett lenge til neste konkurranse og jeg er sikker på at Arild [Tveiten, sportssjef] og resten av teamet rundt oss disker opp med en løsning som er nesten like bra som om det ikke hadde vært lock down over hele verden.

Kristian Blummenfelt skulle deltatt på All Stars Super League konkurransen i Saudi Arabia 27.-28. mars, hvor han skulle konkurrere mot gamle stjerner som blant annet Cadel Evans Jens Voigt. Dette var grunnen til at han reiste tidligere til Spania. Nå er også denne konkurransen utsatt. Det så en stund ut til at Blummenfelt kunne bli på treningssenteret. Men med de siste tiltakene som gjøres i Spania og utviklingen i antall smittede i landet, har det blitt besluttet at han bør komme hjem og sette seg to uker i karantene i Norge. Han ville uansett vært uten trener til stede og uten mulighet til å teste CO2 metning og lignende som triatletene vanligvis gjør i høyden, for å sikre at de ikke går på en treningssmell.

- Vi trenere er tilgjengelig og vil gjøre alt vi kan for å lage fullverdige og gode individuelt tilpasset treningsopplegg for alle sammen. Samtidig vil all organisert trening opphøre da det ikke er lov å organisere dette, forteller sportssjef i Norges Triatlonforbund Arild Tveiten, før han fortsetter:

- Vi støtter selvfølgelig opp om dugnaden som nå gjøres i Norge, og vi sympatiserer med alle de som jobber i helsevesenet og på andre måter sikrer helsen til andre. Dette er en uvirkelig og utrolig trist situasjon for alle i hele verden. Sammenlignet med situasjonen mange befinner seg i, er vårt problem lite. Og samtidig blir denne sesongen veldig annerledes enn opprinnelig planlagt for oss som jobber med idrett i det daglige. Det er faktisk ikke sikkert at det blir noen triatlonsesong i det hele tatt. For de utøverne som har trent mot OL 2020 i mange år er dette en desperat situasjon.

Nå jobber sportssjefen med å minimere tapene og kostnadene som påløper på grunn av endringene i reiseplanene til et landslag som er vant til å reise rundt hele verden i 10 måneder i året. I tillegg legger han mest mulig til rette for at utøverne på landslaget skal ha så gode treningsopplegg som er mulig. Hans råd til utøverne er: «Nullstill dere, tenk løsninger og gjør det beste ut av situasjonen.»

Kristian Blummenfelt (venstre) og Gustav Iden. Bergenserne på triatlonlandslaget har trent sammen i en årrekke.
Gustav Iden på treningsleir i Portugal (Rio Major) tidligere i år.
Casper Stornes foran Kristian Blummenfelt og Gustav Iden. Første treningsleir i 2020 var i Rio Major, før det norske triatlonlandslaget reiste videre til treningsleir i Thailand i februar. Neste treingsleir var planlagt i høyden i Sierra Nevada, men denne er nå avlyst.

Andreplass til Kristian Blummenfelt i triatlon worldcup i Arzachena, Italia10.10.2020 17:30:57 CESTPressemelding

Kristian Blummenfelt og franske Vincent Luis lå side om side med 300 meter igjen. Luis viste seg nok en gang litt for tøff på oppløpet, slo «Blu» med fire sekunder og kom i mål på 54 minutter og 24 sekunder. Gustav Iden ble nummer fem med tiden 55:02, 37 sekunder bak vinneren. Norsk-svenske Gabriel Sandör, som konkurrerer for Sverige, men bor i Bergen og trener med Blummenfelt og Iden, kom også inn blant de 10 beste.

Norge tok fjerdeplass i VM på miksstafett i triatlon6.9.2020 15:57:20 CESTPressemelding

I Norges debut på øvelsen i VM-sammenheng, tok Norge en 4. plass i miksstafett. Norges lag besto av Lotte Miller, Kristian Blummenfelt, Stine Dale og Gustav Iden. Norge ledet etter to etapper, da Blummenfelt rykket fra de andre på syklingen og gav Dale 13 sekunders forsprang da hun satte ut på sin svømming. Øvelsen, som består av 300 m svøm, 6,5 km sykkel og 1,7 km løp som gjennomføres av hver utøver, skjer i et forrykende tempo. I triatlon kalles en slik distanse «supersprint». Både Miller, Blummenfelt og den har, tross ung alder, lang erfaring på toppnivå, mens Stine Dale deltok for første gang på dette nivået. Lotte Miller er en sterk svømmer og kom ut av vannet som 5. kvinne med gårsdgens VM vinner på kvinnenes konkurranse, Georgia Taylor Brown fra Storbritannia i tet. De to, samt amerikanske Taylor Spivey og belgiske Valerie Barthelemy vekslet på å dra på sykkel, men på løp fikk Taylor Brown en luke som gav andremann på laget, Barcaly Izzard, et forsprang på noen få sekunder. Blum

Norges beste triatlet blir en del av laget Bahrain Endurance 1313.2.2020 12:47:30 CETPressemelding

Bahrain Endurance 13, et lag som samler mange av de beste utøverne på olympisk distanse og Ironman-distansen, har nå fått Kristian Blummenfelt fra Bergen med i laget. Blummenfelt kan konkurrere for laget når han ikke representerer Norge. Han vil samtidig fortsatt være en del av det norske landslaget, og representere Norge i verdensserien (WTS), worldcup, og internasjonale mesterskap i regi av det internasjonale triatlonforbundet (ITU).