September er den internasjonale barnekreftmåneden

Barnekreftforeningen ønsker å skape økt bevissthet hos befolkningen om kreft hos barn og ungdom. Den symbolske måneden åpnes med en vakker fotoutstilling på SALT i Oslo fredag 31.august. Prisbelønnet fotograf, André Clemetsen, har laget en utstilling av barn med kreft i samarbeid med Barnekreftforeningen.

Utstillingen «Tro, håp og kjærlighet» åpner for publikum fredag 31.august klokken 17.00. Det blir offisiell åpningsseremoni kl 18.00, med opptredener av en av Norges fremste fiolinister, Catharina Chen, og danser Linn Hamnvik. Utstillingen holder åpent hele helgen.

Verdens beste portrett.
Tristan på 7 år, er et av barna som har vært med på fotoprosjektet. Bildet av Tristan vant prisen for beste portrett i PX3, verdens største fotokonkurranse. Utstillingen er del av et familiearrangement for å sette fokus på barnekreft. Det kommer profesjonelle ansiktsmalere, og det blir barnetatoveringer og smykkeverksted.

Vanligste dødsårsaken
Annenhver dag får et barn under 18 år kreft i Norge. Selv om 80% av barna blir friske, så er barnekreft likevel den vanligste dødsårsaken blant barn mellom 1 og 14 år. Barnekreftforeningen vil gjennom hele september markere måneden gjennom flere ulike aktiviteter og veldedighetsløp.

Internasjonalt symbol
Gullsløyfen som er det internasjonale symbolet på barnekreft blir solgt over hele landet i september for å sette barnekreft i fokus.

-Vi håper at så mange som mulig vil bære gullsløyfen i september for å vise sin støtte.Det betyr mye for dem som er rammet, og inntektene er viktige for å støtte forskning på barnekreft, sier Trine Nicolaysen, daglig leder i Barnekreftforeningen.

Forskningsmidler lyses ut
Barnekreftforeningen jobber hele året med å samle inn penger til forskning på barnekreft. I september vil nye forskningsmidler lyses ut, og Barnekreftforeningen håper å få inn mange gode søknader. Det er kun gjennom forskning

Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon. Foreningen har som formål å være en pådriver overfor myndigheter og sykehus for å bedre forholdene og rettighetene til barn og ungdom med kreft og deres familier. Barnekreftforeningen samler inn penger for å kunne være et hjelpe- og støtteapparat for kreftrammede barn og deres familier i en vanskelig periode av livet.