Sentralasiatisk utdanningsmesse ønsker norske universiteter velkommen

Mer enn 120 000 kasakhstanske studenter studerer for tiden i utlandet. Innen 2024 vil tallet være 200 000. Interessen for utdanning i utenlandet øker også i andre land i Sentral-Asia.
Bilder fra tidligere messer (kilde: ief2022.kz)

Kasakhstans regjering sender årlig tusenvis av mennesker til studier i utlandet. Videre drar titusenvis til utenlandske studiesteder på egen hånd.

I denne forbindelse arrangerer utviklingsfondet Bolashaq hvert år utdanningsmessen INTERNATIONAL EDUCATION FAIR (IEF). I år vil utdanningsmessen være fra 22. til 27. september i Kasakhstan (byene Nur-Sultan, Almaty og Shymkent) og Usbekistan (byen Tasjkent).

I 2019 deltok mer enn 300 universiteter fra hele verden og 1 000 internasjonale eksperter i IEF. Rundt 60 000 besøkte utdanningsmessen da.

Messen tilbyr muligheter til å presentere universiteter og høyskoler for en stor målgruppe. Som den største utdanningsmessen i Sentral-Asia satser International Education Fair på økt grenseoverskridende samarbeid, fremming av utenlandsk utdanning og erfaringsutveksling om nye prosjekter.

Elever og nyutdannede fra videregående skoler i Sentral-Asia viser et høyt faglig nivå. For eksempel, på Den internasjonale matematiske olympiaden (IMO) i Oslo i juli 2022 kom det kasakhstanske laget på 17. plass blant 104 deltakende land.

Et relativt lite antall kasakhstanere har studert i Norge per dags dato, men landet har sterke elever og forskere. En av disse er Anzhelika Osmanova med utdanning fra BI. Hun har startet selskapet Lendwill og vunnet Norges SHE Startup Pitch 2021. Osmanova forteller:

– Det er mye norske universiteter kan få ut av å ha kasakhstanske studenter på campus. Vi har alle vokst opp i et flerkulturelt miljø, noe som gjør oss fleksible og tilpasningsdyktige til den særegne norske kulturen. Samtidig bidrar vi betydelig til det generelle ide- og innovasjonsmangfoldet. Vi pleier å være gode på tall og engasjert i det vi gjør. En universitetsrepresentant bør ikke gå glipp av muligheten til å snakke med kasakhstanske elever som fullfører skolen. På samme måte bør en elev som leter etter bachelor- eller masterprogrammer ikke gå glipp av muligheten til å studere i Norge. Norske universiteter tilbyr flere gode programmer innen energi, ledelse, finans, logistikk, realfag og andre studieretninger.

Altai Zhakatayev, postdoktor på Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, Universitetet i Agder, forteller:

– Det kasakhstanske samfunnet setter pris på kvalitetsutdanning, og ofte er foreldre villige til å gi barna sine god utdanning for enhver pris. Det er flere smarte studenter i Kasakhstan, som får priser i internasjonale olympiader innen fysikk, matematikk og andre realfag, teknologi og ingeniørvitenskap (STEM). Norsk utdanning er imidlertid ganske ukjent i Kasakhstan. Både Kasakhstan og Norge har betydelige olje- og gassreserver. På den ene siden vil Kasakhstan ha nytte av å utdanne sine petroleumsingeniører i Norge. På den andre siden vil Norge utvikle sine forbindelser med Kasakhstans oljeindustri. Jeg vil også nevne at folk som studerer i Norge vil møte og overføre det norske systemet med verdier, kulturelle elementer, tradisjoner og arbeidsmoral til Kasakhstan, noe som er etterspurt der og vil være positivt for landet. Jeg håper at disse studentene kan forvandle Kasakhstan til et land som ligner mer på Norge.

Detaljert informasjon om INTERNATIONAL EDUCATION FAIR, registrering og kontakter er tilgjengelig på https://ief2022.kz/.

Man kan også henvende seg til Kasakhstans ambassade i Oslo:

-     telefon: 0047 22420640

-     oslo(at)mfa.kz