Seminar 28. november: Vil nye forslag vinne fram i kampen mot sosial dumping?

Støre-regjeringen har lovet en «storrengjøring» i arbeidslivet. Bekjempelse av sosial dumping og a-krim står sentralt. Nå har nye forslag kommet på bordet. Hva mener stortingets politikere og partene om forslagene – og hva mener de ellers bør gjøres og prioriteres?

Deler av arbeidslivet sliter fremdeles med elendige lønns- og arbeidsvilkår og arbeidslivskriminalitet (a-krim). Regjeringen har derfor kommet med forslag til to handlingsplaner mot sosial dumping og en start på en ny Norgesmodell for offentlige anskaffelser.

Til vårt seminar kommer fire politikere fra Stortingets arbeids- og sosialkomité for å vurdere forslagene, og si noe om hva de ønsker å prioritere. Fem representanter for arbeidslivets egne partsorganisasjoner deltar også.

Tøffe nok i tøffe tider?

Det er til sammen 35 tiltak i den nye handlingsplanen mot sosial dumping. På enkelte områder foreslår regjeringen styrket innsats i 2023. Samtidig omtales statsbudsjettet som «svært stramt». Innenfor transportsektoren er det foreslått 39 tiltak. Fra fagbevegelsen etterlyses det imidlertid tøffere krav.

Ulike regjeringer har siden 2006 hatt handlingsplaner og strategier mot useriøs og kriminell virksomhet i arbeidslivet. Én viktig erfaring fra årene som har gått, er at nye tiltak og reguleringer ikke er nok. Etterlevelse og håndheving er avgjørende.

Så er spørsmålene: finnes det penger til å jobbe effektivt mot sosial dumping? Hva er viktigst å prioritere?

Én modell for å styre det hele?

Noe av målsettingen med den nye norgesmodellen er at bedriftene får ett sett nasjonale regler å forholde seg til.

Kommunesektoren er likevel opptatt av å kunne vedta og iverksette lovlige krav til egne anskaffelser. Hvordan ser man for seg at dette kan løses?

Programmet vårt

Seminaret arrangeres i Fafos eget auditorium på Grønland i Oslo, mandag 28. november 2022 fra klokka 14 til 16. Påmelding og strømmetilgang via vår seminarside.

Programmet vil være som følger:

1. Velkommen og introduksjon ved Anne Mette Ødegård, prosjektleder for Fafo Østforum

2. Innspill fra

• Nina Melsom, direktør for arbeidsliv i NHO
  • Marius Træland, forhandlingssjef, Yrkestrafikkforbundet
  • Lin Andrea Gulbrandsen, samfunnspolitisk rådgiver, YS
  • Steinar Krogstad, andre nestleder, LO
  • Beatrice Dankertsen Hennyng, advokat, KS

3. Kaffepause

4. Samtale mellom

• Kirsti Bergstø, SV, leder i Stortingets arbeids- og sosialkomité
  • Per Olaf Lundteigen, Sp, første nestleder i Stortingets arbeids- og sosialkomité
  • Tuva Moflag, Ap, medlem i Stortingets arbeids- og sosialkomité
  • Anna Molberg, H, medlem i Stortingets arbeids- og sosialkomité

5. Spørsmål fra salen / seerne

Ordstyrer: Anne Mette Ødegård, Fafo

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Seminaret strømmes direkteVideokanal

Forskningsstiftelsen Fafo er et av Norges største samfunnsvitenskapelige forskningsmiljøer. Fafo ble etablert i 1982 og har til formål å utvikle kunnskap om deltakelse, levekår, demokrati, utvikling og verdiskapning. Basert på høye forskningsetiske og metodiske standarder er ønsket å bidra til samfunnsmessig fornyelse. Med et historisk utgangspunkt i norsk fagbevegelse er Fafos aktivitet basert på å levere kritisk og handlingsorientert forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk til sentrale beslutningstakere og beslutningsprosesser.
www.fafo.no