Semb Hovedgård selges

Einar Nagell-Erichsen har, gjennom sitt familieeide holdingselskap, besluttet å selge Semb Hovedgård i Vestfold. Eiendommen regnes som en av landets desidert flotteste.
Foto: Landkreditt Eiendom / Inviso

– Muligheten for å overta eierskapet til en eiendom som dette, dukker kanskje opp bare én gang per generasjon. Det er eierselskapet Semb Hovedgård AS som selges, noe som gjør det mulig med fordelaktig kjøp for både holdingselskaper, stiftelser og privatpersoner, sier Einar Nagell-Erichsen.

Eiendommen Semb Hovedgård eies i dag av Semb Hovedgård AS, et datterselskap av familiens holdingsselskap. Det er 100 prosent av aksjene i Semb Hovedgård AS som selges. Selskapet ble etablert for å bedre kunne utvikle og forvalte den store eiendommen og bygningsmassen, og det har nå familien tilrettelagt for at fremtidig eierskap kan gjøre.

En unik kjøpsmulighet

Det er Landkreditt Eiendom (tidligere Koppang Landbruks- og næringsmegling) som har fått oppdraget med å selge Semb Hovedgård.

– Dette er en storslagen eiendom, som ikke bare er svært velholdt og innholdsrik, men som også har en spennende historie som strekker seg langt bakover i tid. Eiendommen representerer en helt spesiell og sjelden kjøpsmulighet som vi har bearbeidet over tid, og som bør vekke betydelig interesse, sier eiendomsmegler Kim André Johansen i Landkreditt Eiendom.

Semb Hovedgård legges ut for salg med en prisantydning på 95 millioner kroner. Det foreligger en teknisk takst på 130 millioner kroner.

Mer om Semb Hovedgård

Gården med egen golfbane og hestesenter ligger naturskjønt og idyllisk til ved Borrevannet. Det tar cirka 30 minutter å kjøre til Torp flyplass, og cirka én time til Oslo.

Med et totalareal på 1672,5 dekar, inneholder hovedgården det vakre tunet med hovedbygningen og det elegante parkanlegget, cirka 50 stallbokser, ridehall med mer, samt 18-hulls mesterskapsgolfbane, fire tennisbaner (to i vinterisolert boble), jordbruksareal og skog med blant annet rådyrtroféjakt. Det er også store utviklingsmuligheter i mer bolig- og næringsrelatert retning.

Det elegante hovedhuset på Semb Hovedgård egner seg for selskapelige sammenkomster og ble gjenreist på begynnelsen av 1900-tallet rundt tiden hvor Sam Eyde i sin tid overtok hovedgården.

Allerede på 1400-tallet finnes de første registreringer av gården. Semb Hovedgård var også Norges første landbruksskole. Jacob Sverdrup kjøpte eiendommen i 1825 og etablerte så landbruksskolen. Semb ble et mønsterbruk, og et samlingssted både for bønder fra Borre og andre bygder.

Hovedgårdens nyere historie begynner imidlertid i 1916 da industribyggeren Sam Eyde trakk seg tilbake som generaldirektør i Norsk Hydro og kjøpte gården og tilliggende områder rundt, og utviklet den videre for industrialisert jordbruk.

For mer informasjon, kontakt:
Kim André Johansen, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF, Landkreditt Eiendom
kim@koppanglandbruk.no

Om Landkreditt Eiendom
Landkreditt Eiendom, tidligere Koppang landbruks- og næringsmegling, er en av markedets ledende aktører innen landbruksmegling.

Landkreditt Eiendom er siden 2020 del av Landkreditt, som er et mellomstort norsk finanskonsern som tilbyr bank, fond, forsikring og eiendomsmegling gjennom fire datterselskaper.