Kulturhistorisk museum

Se opp for vikinger!

Den nye opplevelsesfilmen ved Vikingskipshuset tar publikum med på en unik visuell reise inn i vikingskipets historie.
Foto: Mårten Teigen/ Kulturhistorisk museum

Fredag lanserte Vikingskipshuset og Kulturhistorisk museum opplevelsesfilmen Vikingtiden lever for et entusiastisk publikum. Filmen er en unik visuell reise inn i vikingtiden. Fra vikingskipet blir bygget, til det seiler på fjorder og hav, og tilslutt ender som gravskip for en konge. Den projiseres i takhvelvingen på Vikingskipshuset og gir publikum en opplevelse av at vikingtiden utspiller seg foran øyene deres. – Jeg er dypt beveget, sier Ellen Horn, som var gjest på premieren. – Det er helt magisk at historien er levendegjort på en så trovedig og riktig måte.

Skyggespill og animasjon
Sammen med Storm Films har forskere ved Kulturhistorisk museum laget en fortelling om et vikingskips liv. Skipet i filmen er bygget opp med CG-animasjon (datagrafikk) på grunnlag av dagens kunnskap om vikingskip og deres seileregenskaper. Gjenstander fra vikingtiden driver historiefortellingen fremover og bildeveven fra Osebergfunnet inspirerer det visuelle utrykket. Slik formidler Vikingtiden lever fra museets rike samling og forskning. – Vi er svært fornøyde med resultatet, sier museumsdirektør Håkon Glørstad. Han tror den nye opplevelsesfilmen vil trekke flere til det som allerede er et av Norges mest besøkte museer med en halv million gjester årlig.

Stig Saxegaard i Storm Studios har arbeidet med datagrafikken i filmen. Han mener at Vikingtiden lever skiller seg fra liknende historiske filmer ved at alle detaljene skal ha et fundament i historisk korrekt informasjon. – Derfor er det bedre å ikke vise ting enn å vise noe som er feil, sier han. – Vi valgte av den grunn å bruke mindre konkrete uttrykksformer som skyggespill og 2D animasjon i fortellingen for å unngå elementer som var usikre. Vi har også hatt mulighet til å konsultere dyktige fagpersoner, noe vi vanligvis ikke har i så stor grad.

Arkitekturen fremhever filmen
Opplevelsesfilmen projiseres direkte på bygget, uten lerret. Bilder fra ti ulike projektorer sys sammen gjennom projectionmapping, som betyr at man kler inn et objekt med projisert bilde med en eller flere projektorer. – Arkitekturen påvirker filmopplevelsen og forsterker at det er flere historier som foregår. Man får lyst til å se filmen flere ganger for å få med seg alle detaljene. Gjenstandene i rommet iscenesettes på en ny måte og kommer i dialog med filmen. Akkurat dét finnes det ikke maken til i verden, sier prosjektleder Kine Liholm.

Prosjektet Vikingtiden lever kom i stand etter en gave fra Viking Cruises og består av en opplevelsesfilm på fem minutter og to dokumentarfilmer. Viking Cruises har gitt museet full faglig frihet i utvikling av filmprosjektet, som gir nytt liv og historie til gjenstandene i Vikingskipshuset. Dokumentarene Skipene og Reisene gir et innblikk i arbeidet som nedlegges for å øke vår kunnskap om vikingene. Filmene følger arkeologer og andre spesialister som søker etter svar gjennom forskning og rekonstruksjon.

Kontaktpersoner:

For medieuttalelse, kontakt:
Håkon Glørstad, museumsdirektør
tlf: 992 92 802 / 22 85 95 74 / hakon.glorstad@khm.uio.no

Martin Bull-Gundersen ved Storm Studios
tlf: 990 10 857 / mbg@stormgroup.no

For ytterligere informasjon og bilder, kontakt:
Berit Rødstøl, kommunikasjonsansvarlig
tlf: 944 88 689 / berit.rodstol@gmail.com

AKTØRER:

• Filmselskapet Hacienda Film har produsert dokumentarfilmene Skipene og Reisene som vises i Vikingskipshuset.
  • Storm Films har produsert filmene og Storm Studios står bak CG-animasjon (datagrafikk). Short Cut har produsert lyd. Komponist: Magnus Beite
  • Bravo AV er ansvarlige for teknisk installasjon og programmering. Canon Norge as har levert projektorene.

Om Kulturhistorisk museum

Kulturhistorisk museum
Frederiks gate 2

22 85 19 00http://www.khm.uio.no/

Følg pressemeldinger fra Kulturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kulturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kulturhistorisk museum