Se Nye Veier bygge jernbane!

På drøye 90 timer ble den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal kjørt og løftet på plass. En svært komplisert operasjon som gikk knirkefritt takket være god og nøyaktig planlegging, strenge sikkerhetstiltak og dyktige fagfolk.

På drøye 90 timer ble den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal kjørt og løftet på plass. (Foto: Nye Veier)

Se timelaps av det tunge løftet på Youtube!

- Alt gikk etter planen og togene passerer nå trygt og sikkert på Nye Veiers første jernbaneprosjekt med skinnelegging. Hele operasjonen ble nøye planlagt og gjennomført i digitale modeller og godt samarbeid mellom Nye Veier, Veidekke og Bane NOR gjorde det mulig å få på plass konstruksjonen innenfor det knappe tidsvinduet vi hadde til rådighet, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Konstruksjonen ble flyttet på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver og løftet på plass. Operasjonen sysselsatte omtrent 50 mann, inkludert mannskaper fra Bane NOR og Nye Veier.

Undergangen i Strandsagvegen, som blir den nye hovedveien mellom Brumunddal sentrum og E6, åpner for trafikk før sommerferien fram til Langmoen (Mattilsynet/Tine). Resterende strekning opp mot fylkesvei 184 (Ringsakervegen) åpner etter ferien.

Trafikkberegninger viser stor trafikkvekst forbi Lillehammer22.4.2021 13:26:52 CEST | Pressemelding

I Nasjonal transportplan, som ble lagt frem tidligere i år, fremkommer det at transport på vei kommer til å øke i årene som kommer. Spesielt gjelder dette for lange reiser, der persontrafikken med bil er beregnet å øke fra dagens andel på 60 prosent til en andel på hele 68 prosent i perioden frem til 2050. Også godstrafikk på vei får en økning fra en andel på 19 prosent til 25 prosent i 2050.