Schibsted oppretter egen framtidslab
“Det siste året har Schibsteds ledelse sammen med Future Today Institute brukt mye tid på å utforske ulike signaler og trender for å bygge fremtidsscenarier. En av konklusjonene i prosjektet var at vi trenger å investere mer i å forstå endringene som ligger foran oss og hvordan de kan påvirke Schibsted. Schibsted Futures Lab skal hjelpe oss å oppnå dette,” sier Sven Størmer Thaulow, konserndirektør for data og teknologi.
Schibsted Futures Lab ledes av Andreas Bengtsson, tidligere teknologidirektør for både Finn og markedsplassen Blocket i Sverige. Med seg i ledelsen har han Anders Grimstad, som leder et team for teknologieksperimenter, og Ian Vännman, som vil lede arbeidet med digitale identiteter. Laben har som formål å bidra til å øke Schibsteds langsiktige resultater, utforske nye teknologier, og bygge partnerskap og samarbeid med eksterne aktører innenfor sine områder.
“Legg merke til at navnet er Futures Lab, og ikke Future Lab. S-en i navnet understreker at det er flere mulige fremtider, ikke bare en. Vi later ikke som om vi vet svaret, men ønsker å utforske flere forskjellige scenarier for fremtiden som kan komme til å treffe Schibsted,” sier Andreas Bengtsson.
Inviterer til samarbeid
Konserndirektør Sven Størmer Thaulow understreker at Schibsted Futures Lab ikke skal arbeide i isolasjon, men tvert om ønsker å bygge et nettverk av miljøer og personer med sammenfallende interesser.
“Vi vil gjerne arbeide sammen med eksterne innovasjonsmiljøer. Ta gjerne kontakt hvis ditt selskap ønsker å utforske nye teknologier innenfor områdene vi har prioritert sammen med oss.”
Fokus på tre scenarier
Thaulow forteller at Schibsted Futures Lab særlig vil jobbe med tre scenarier for fremtiden. Alle scenariene ble identifisert i Schibsteds fremtidsprosjekt Horizon.
Det første scenariet beskrives som “omnipresent connections” - eller “allestedsværende tilkoplinger”. Dette handler om hvordan mennesker kopler seg opp til digitale tjenester på stadig nye måter, for eksempel gjennom virtual reality, augmented reality, lyd-grensesnitt eller smarte enheter vi har på kroppen eller annet.
Et annet viktig scenario som vil bli utforsket, er digitale identiteter. Nye metoder utvikles for å identifisere både mennesker og produkter. Vi kommer til å se løsninger som muliggjør en desentralisert distribusjon av identiteter som ikke er kontrollert av en sentral institusjon. Produkter kan få unike produktpass som dokumenterer både produksjonen og livsløpet, og kanskje også bruken av, produktet, noe som kan gjøre det enklere og tryggere å handle brukte varer.
For Schibsted er det spesielt interessant med teknologier som identifiserer unikt innhold og gjør det mulig å avsløre bilder eller annet innhold som er manipulert.
Det tredje og siste scenariet som vil bli utforsket er syntetisk revolusjon. Dette handler om teknologier som gjør det mulig for datamaskiner å produsere innhold. Schibsted har allerede eksperimentert med dette på flere områder, for eksempel ved bruk av AI for å lage automatiske lydversjoner av Aftenpostens artikler.
I høst jobber teamet mye med å utforske hvor godt språkmodellen GPT-3 fungere med skandinaviske språk. GPT-3 bruker kunstig intelligens og er hovedsakelig utviklet for engelsk. “Teknologien er i ferd med å bli moden. Nå vil vi teste ulike hypoteser for hvordan den kan bli et godt verktøy for Schibsted,” sier Andreas Bengtsson.
Schibsted jobber også med tilsvarende store språkmodeller for skandinaviske språk, blant annet i samarbeid to sentre for forskningsbasert innovasjon: NorwAI i Trondheim og MediaFutures i Bergen
Prioriterer prototyper og eksperimenter
Schibsted Futures Lab blir ikke en gruppe som skal produsere rapporter på løpende bånd, lover Sven Størmer Thaulow. “Vi vil prioritere håndfaste resultat, som konkrete prototyper og eksperimenter. Målet er å utforske hvor moden ulike teknologier er og hvilke potensial de kan ha for et selskap som Schibsted,” sier han.
Kontakt for mer informasjon
- Sven Størmer Thaulow, konserndirektør for data og teknologi. +47- 95280477
- Andreas Bengtsson, leder for Schibsted Futures Lab. +46 - 701619739
Kontakter
Atle LessumDirector of Schibsted Group Communications
Tel:+47 415 05 645atle.lessum@schibsted.comØyvind Vormeland SalteHead of External and CEO Communication
Tel:+47 99 23 90 21oyvind.salte@schibsted.comBilder
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom