Scenekvelder krever at regjeringen skroter meteren

Regjeringen har varslet at de vil annonsere endringer i koronarestriksjonene på en pressekonferanse tirsdag denne uka. – Vi har høye forventninger og krever at regjeringen pakker sammen meteren slik at vi kan åpne opp og ta imot publikum på Folketeateret igjen. Vi står klare til å spille bare Støre lar oss heve sceneteppet, uttaler Karianne Jæger, eier og produsent i Scenekvelder.

Liten smitterisiko på teater

Norsk teater- og orkesterforening (NTO) har undersøkt smittetallene hos sine medlemmer fra koronapandemien traff Norge og nasjonale smitteverntiltak ble iverksatt 12. mars 2020 og ut året 2021. I denne perioden ble det avholdt rundt 15.000 forestillinger, konserter og andre publikumsarrangementer med over 1 million publikummere. Det var ingen kjente tilfeller av smittespredning blant publikum i denne perioden.

Tallene viser at det er svært liten sannsynlighet for å bli smittet i en teatersal. Til tross for dette har regjeringen valgt å opprettholde strenge antallsbegrensninger for kultursektoren og krevd to meters avstand mellom kohortene, noe som har fått mange aktører til å reagere. Dette var også utgangspunktet for protestene foran Stortinget 19.januar.

Jæger forteller at reglene slik de er nå er så strenge at selskapet umulig kan holde åpent.

–Tiltakene henger ikke på greip, og vi krever at regjeringen begynner å forholde seg til fakta. Det foreligger ikke smittefaglig grunnlag som tilsier at det er mer fare for smitte hos oss enn hos andre.  Jeg er utrolig lei av at kultursektoren blir holdt som gissel fordi regjeringen vil unngå trengsel på T-banen, sier Jæger.

Må få kompensert de tomme setene

Scenekvelder krever at kompensasjonsordningen må utvides til å dekke de tomme setene de ikke får lov å selge, dersom meteren ikke oppheves.

Dagens kompensasjonsordning er begrenset og ikke rettighetsfestet, som betyr at det ikke foreligger noen garanti for at koronarammede kulturbedrifter faktisk får dekket noe av omsetningssvikten.

– Regjeringens kompensasjonsordning kan ikke kalles for en kompensasjonsordning, så lenge den ikke kompenserer for de faktiske tapene vi påføres som følge av nedstengningen. Nå må regjeringen skrote meteren eller dekke de tomme setene, slik at vi kan åpne opp og spille, avslutter Jæger.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Scenekvelder AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kulturlivet demonstrerer foran Stortinget18.1.2022 13:18:38 CET | Pressemelding

Kulturlivet demonstrer mot uforholdsmessige og urimelige koronatiltak. Onsdag 19. januar, kl 12:00 samles hele Norges kulturliv til demonstrasjon foran Stortinget. Kulturlivet krever at dagens antallsbegrensning opphører, og at kompensasjonsordningen endres slik at den faktisk kompenserer for tapte inntekter. – Nå er det på høy tid at vi lager ordninger som ivaretar aktivitet og får hjulene som stanset brått og unødvendig over natten i desember i gang igjen. Ellers vil det medføre en ubotelig skade på kultursektoren på både kort og lengre sikt, sier Karianne Jæger, produsent i Scenekvelder.