Sbanken lanserer lavkarbon-merking av fond

For ett år siden sluttet Sbanken seg til verdens første rammeverk for bærekraftig bankvirksomhet. Nå følger banken opp med å tilby stadig grønnere valg for alle kunder gjennom lavkarbon-merking av fond, noe som befester bankens utsagn om at det ikke skal være noen motsetning mellom profitt og etikk.

22. september i 2019 ble verdens første globale rammeverk for bærekraftig bankvirksomhet, Principles for Responsible Banking, lansert av FNs miljøprogram for finanssektoren (UNEP FI). Til nå har Sbanken og hele 200 andre banker over hele verden forpliktet seg til ivaretakelse av prinsippene, noe bankene i dag markerer gjennom en internasjonal kampanje.

- Det skal på ingen måte være noen motsetning mellom profitt og etikk. Dette er det mange som misforstår. Som bank har vi et ansvar for å opplyse våre kunder om at valgene de gjør påvirker oss mennesker og vår klode i tillegg til deres lommebøker. Vi kan ikke gjøre valgene for våre kunder, men lover til enhver tid å jobbe for å gjøre det enklere å ta gode valg som styrker folks privatøkonomi og samfunnets grønne utvikling, sier Øyvind Thomassen, daglig leder i Sbanken.

Over 90 prosent av Sbankens sparepenger plasseres i fond med positiv etisk profil
Sbanken startet med etisk merking av fond allerede i 2010, og var med det den første norske banken som kunne gi klare indikasjoner på om fond hadde positive eller negative etiske profiler. Det skapte grunnlag for at nordmenn kunne se sparepengene vokse med enda bedre samvittighet enn tidligere.

Siden den gang har også de fleste andre norske banker fulgt opp med å gjøre det samme. Slikt gir resultater, både for kundene og bankene:

- Vi var tidlig ute med å snakke varmt om etisk merkede fond. Dette gav raskt resultater og har hjulpet både oss og våre kunder godt. Hele 92 prosent av pengene til Sbankens fondssparere er plassert i fond med en positiv etisk profil. Når vi i disse dager introduserer lavkarbon-merking av fond i tillegg, forsterker vi godfølelsen det gir å spare på bærekraftige vis, sier Thomassen.

Fondenes Dom Perignon
Bærekraft har som kjent fått større oppmerksomhet de siste årene. Flere fond fokuserer nå på dette viktige feltet, og stadig flere fond med bærekraft som fokus har kommet på markedet. Dette skaper god avkastning. Bruker man det som utgangspunkt, ligger alt til rette for at stadig bedre valg kan fattes av Sbanken-kundene:

- Plasserer man sine sparepenger i Sbanken-fond med to grønne blader (fond med høyest etisk profil) som i tillegg har lavkarbon-merking, har man på sett og vis valgt det ypperste av det ypperste innen grønn og bærekraftig sparing. Dette er vår Dom Perignon innen fond, noe vi selvsagt er utrolig stolte over å være en av få i verden som tilbyr, sier Thomassen.

Les mer: Slik kan sparepengene dine påvirke klimaet.

Om UNEP FI og Principles for Responsible Banking:
FNs miljøprograminitiativ er et globalt partnerskap etablert mellom FNs miljøprogram og finanssektoren. Det ble opprettet i 1992, etter jordstoppmøtet i Rio de Janeiro. UNEP FI består av 215 medlemmer fra finansinstitusjoner og 41 støtteinstitusjoner.

The Principles for Responsible Banking er et rammeverk som forsikrer at bankers strategi og praksis er forent med visjonen samfunnet har satt for arbeid med miljømål.

Om Etisk Merking:
Sbanken introduserte som første norske bank etisk merking av fond i 2010. I fondslisten til Sbanken er det fort gjort å se den etiske merkingen til et fond og hvorvidt den har to grønne blader, ett grønt blad, ett gult blad eller en rød varseltrekant. De ferdige sparepakkene på sbanken.no inneholder ikke fond som er merket med rød trekant, i tillegg foretrekker spareroboten også etiske fond. Tanken er at selv om ikke er en fondsforvalter, kan banken likevel være med å påvirke hvilke selskaper ulike forvaltere investerer i. Alle forvaltere som tilbyr fond i nettbanken til Sbanken blir gjort kjent med hvilke krav som stilles til dem som forvalter.

Om lavkarbon-merking:
Lavkarbon-merking av fond er det nyeste verktøyet Sbanken gir sine kunder for å investere i en bærekraftig framtid. Et ja på «Lav C02-merking» blir gitt av Sbankens leverandør av fondsdata, Morningstar, til fond som scorer lavt på karbonrisiko samt har lav eksponering mot fossilt brensel. Betegnelsen er en indikator på at selskapene i fondsporteføljen er i tråd med overgangen til en lavkarbonøkonomi.

Øyvind Thomassen, daglig leder i Sbanken