Sbanken ASA tar markedsandeler innen fondssparing i fjerde kvartal

Satser smart: Sbanken-sjef Øyvind Thomassen har i fjerde kvartal 2019 igangsatt flere nye initiativ som gjør at banken vil dra mer nytte av sin eksisterende kundeportefølje gjennom satsing på kryssalg og økt effektivitet. Med bakgrunn i det, lar han bankens finansielle mål stå uendret.

Utlånsvekst for året endte på 2,9 prosent. Ved utgangen av kvartalet utgjorde totale utlån 81,5 milliarder kroner, sammenlignet med 79,2 milliarder kroner ved utgangen av fjerde kvartal 2018. Avkastning på egenkapitalen var 10,0 prosent i kvartalet og 12,5 prosent justert for engangseffekter. For 2019 som helhet ble avkastning på egenkapitalen 11,4 prosent.

Høydepunkter:

• Positiv utvikling i rentemargin
  • Høy vekst i fondssparing – 5,7 % markedsandel
  • Sterk kapitalsituasjon – 15,6 % ren kjernekapital
  • Utbytte økt til 1,90 kroner per aksje

- Sbanken har i dette kvartalet kapret markedsandeler innen fondssparing og fortsatt utrullingen av produkttilbudet til små- og mellomstore bedrifter. Banken går nå inn i en fase hvor vi skal dra mer nytte av vår eksisterende kundeportefølje gjennom satsing på kryssalg og økt effektivitet. Vi har initiert et kostnadsprogram som inkluderer en reduksjon i bemanningen innen årsslutt 2020. Vi endrer ikke våre finansielle mål, men ved å gjennomføre endringene vi nå iverksetter, vil en egenkapitalavkastning på 14,0 prosent være innen rekkevidde i 2022, sier Øyvind Thomassen, daglig leder.

Netto renteinntekter økte til 429,1 (362,1) millioner kroner, i hovedsak som følge av økt rentemargin. Rentemarginen i kvartalet var 1,81 prosent, opp fra 1,56 prosent i fjerde kvartal 2018.

Driftskostnadene var 219,8 millioner kroner, negativt påvirket av 23,5 millioner kroner i nedskriving av immaterielle eiendeler og kostnader tilknyttet endringer i ledelsen. Justert for engangseffekter var driftskostnadene 186,5 millioner kroner. Netto tap utgjorde 49,8 millioner kroner, hvorav 17,4 millioner kroner vedrørte et engangssalg av en portefølje med misligholdte lån. Tapsgraden i kvartalet var 0,24 prosent, mens den underliggende tapsgraden var 0,16 prosent.

Ved utgangen av kvartalet hadde Sbanken en ren kjernekapital på 15,6 prosent, opp 0,6 prosentpoeng fra tredje kvartal 2019, en kjernekapitaldekning på 17,5 prosent og en total kapitaldekning på 19,9 prosent. Kapitalandelene er basert på foreslått utbytte, og inkluderer 70,1 prosent av resultat etter skatt for 2019.

- Utsiktene til norsk økonomi er gode og med de endringene vi nå gjør, står Sbanken unikt posisjonert til å kapre mulighetene foran oss, avslutter Thomassen.

Kontaktdetaljer:

Sbanken er norske kunders favorittbank. Hver dag utfordrer og innoverer banken på vegne av alle norske bankkunder, og nøler ikke med å ta en kamp. Banken er heldigital, uten filialer og holder til i Bergen. Sbanken tilbyr et stort utvalg av finansielle produkter og tjenester til enkeltpersoner, husstander og småbedrifter, og har i dag over 460 000 kunder og nær 400 medarbeidere. Sbanken inspirerer til smarte økonomiske valg for fremtiden og bankens verdier er: Åpen, Enkel, Skvær og Vennlig Rebell. Per 31. desember 2019 hadde Sbanken en forvaltningskapital på 93,0 milliarder kroner.

For mer informasjon, se sbanken.no/ir.