Sandra Lyng deltar i MGP med «Drøm d bort»

Sandra Lyng deltar i MGP for aller første gang. Låten "Drøm d bort" slippes i dag, mandag 16. januar og hun fremfører den i delfinalen på NRK lørdag 21. januar.

"Drøm d bort" artwork

Etter 20 år som artist har Sandra Lyng stått på de aller største scenene landet har å by på, så hvem skulle trodd at det var først i 2023 Mosjøværingen trår inn på den gjeve Melodi Grand Prix scenen?

«Jeg fikk en smak av MGP sirkuset som låtskriver i fjor og tenkte: dette så gøy ut!
Jeg ville skrive en tekst som jeg føler vi alle trenger nå for tiden, for noen ganger vil vi bare lukke øynene og drømme oss bort.
Og minne på at det som er vanskelig bygger styrke. Jeg er gleder meg masse og er veldig spent, sommerfuglene er gjort om til fugler i magen.
Dette er stort!»

Med MGP-låten «Drøm d bort», tar Lyng for seg noe hun selv har erfaring med.
Det å gjøre svakhet til styrke, og å se lyset i mørket.
Med tunge trommer og et svulmende stort og allsangvennlig refreng har låten allerede blitt en favoritt blant MGP-superfansen.
Sandra har skrevet låten – med tekst på morsmålet – om sårbarhet og håp sammen med Erlend Torheim, Ferdinann West og Kristina Blakli.
Når Sandra entrer MGP scenen med både sverdet og skjoldet så sier hun det best selv i egen låt: «Ingen kan stopp me!»
For Sandra Lyng er ustoppelig!

Fra hun sjarmerte dommere og publikum i senk under Idol i 2004 har Sandra Lyng hatt en eventyrlig karriere. Hun har toppet hitlister, lånt bort stemmen sin til tegnefilm, blitt spilt på alle landets riksdekkende radioer igjen og igjen, og vært å se på scener over hele landet så vel som i show og TV-program som blant annet VGLista, Senkveld, Vinterlyd og Stjernekamp. Hun har skrevet musikk til Paradise Hotel, Norges Nye Megahit og Skam. Som artist og låtskriver har Sandra samarbeidet med navn som Stargate, Espen Lind, donkeyboy, Andreas Schuller, Jesper Borgen, K-pop bandet Superjunior, Andreas Frøen, Morgan Sulele, OnklP, TRXD, Ruben, Halva Priset, Magnus Bertelsen og hatt en legendarisk sommerflørt med Philip. I 2022 ble låten hun skrev med NorthKid nummer 2 i den norske MGP-finalen, og hun fikk suksess med minialbumet «Jul i Nord».
Sandra er like hardtarbeidende som hun er talentfull, og i tillegg til artistkarrieren er hun en bestselgende barnebokforfatter og en aktiv influencer med fokus på mental helse og selvaksept.

«Drøm d bort» er ute mandag 16. januar, og Sandra Lyng opptrår i delfinalen som sendes på NRK lørdag 21. januar.

"Drøm d bort" artwork
Sandra Lyng (c) Julia Marie Naglestad