Sammen for 0 ulykker i sommertrafikken

Før årets ferie har NAF-sjef Stig Skjøstad en klar oppfordring til alle som skal ferdes på veiene i sommer: - Ta ansvar i trafikken, og vær med på å snu ulykkes-tallene på norske veier.
NAF oppfordrer ferie-bilistene til felles innsats for null ulykker (Foto: NAF)

De siste månedene har det vært en kraftig økning i antallet alvorlige trafikkulykker. Etter flere år der antallet drepte og hardt skadde har gått ned, uttrykker Statens Vegvesen nå bekymring for økningen og det de anser som mer risiko-adferd i trafikken.

- Derfor oppfordrer vi alle våre medlemmer, nesten en halv million bilførere, og alle andre til å bli med på et krafttak for trygge veier i sommer, sier Skjøstad.

Også i år vil mange legge sommerferien til Norge. Hele 48 prosent svarer at de skal reise på ferie med bil i Norge i sommer, viser en fersk landsrepresentativ undersøkelse Norstat har gjort for NAF.

Avstand som redder liv

Med flere på veiene er det ekstra viktig å minne om hvordan vi tar gode valg i trafikken, ifølge NAF-sjefen:

- Passer du på at du har oversikt og god avstand, uansett om du sitter bak rattet eller står på en sparkesykkel, kan du unngå ulykker. Har du plass nok og avpasset farten, rekker du å handle i tide om noe uventet skulle skje, sier Skjøstad.

NAF-sjefen understreker viktigheten av å ta hensyn i trafikken: - Merker du at du ligger først i en lang kø, så kjør til siden og slipp andre forbi. Er du den som ligger som nummer to i den køen, så husk at sommeren ikke er tiden for å stresse i trafikken, sier Skjøstad.

Trygge veier avverger ulykker

Både trafikantene selv og myndighetene deler ansvaret for trafikksikkerheten. I tillegg til flere kontroller, noe NAF stiller seg positive til, understreker Skjøstad at også veienes utforming har betydning for tryggheten. Bedre vedlikehold av veiene, flere strekninger med møtefri vei og midtoppmerking er noen av tiltakene som kan beskytte trafikantene og bidra til at ulykker unngås

- Det er få tilfeller der utrykket «alle kan gjøre noe» stemmer bedre enn i trafikken, sier Skjøstad. - Som bilister, MC-førere, syklister og fotgjengere kan alle bidra, og myndighetene har på sin side et ansvar med å sikre trygge veier for alle gruppene.

Bakgrunn: 48 prosent skal reise på ferie i Norge med bil i sommer

Undersøkelse utført av Norstat for NAF, 8.-20.juni, 1103 personer som eier eller disponerer bil, landsrepresentativt vektet.

Skal du reise på ferie i Norge i sommer? (flere svar mulig)

TOTAL
BASE 1103
Ja, med bil 48%