Samlet klimabevegelse advarer mot skattegave til oljebransjen

Oljenæringen har foreslått endringer i oljeskatten som vil øke Norges klimarisiko og binde oss til oljeprosjekter samfunnet kan tape stort på i fremtiden. En rekke organisasjoner ber Stortinget styre unna.

Brevet ble sendt til Stortingets finanskomite fra WWF Verdens naturfond, Bellona, Miljøstiftelsen Zero, Norsk klimastiftelse, SKIFT Norge, Greenpeace, Naturvernforbundet og Framtiden i våre hender torsdag. De ber politikerne om å heller jobbe for en nøytral oljeskatt som kan skape grønn omstilling i kjølvannet av koronakrisen.

"Om Norge skulle velge å fortsette å subsidiere olje- og gassnæringen under koronakrisen, ville det stå i sterk kontrast til responsen internasjonalt. Internasjonale ledere som FNs generalsekretær Antonio Guterres og IEA-direktør Fatih Birol har bedt land om å benytte koronakrisen og oljeprisfallet til å fase ut fossile subsidier og heller prioritere krisepakker til ren energi," heter det i brevet, som ble sendt torsdag kveld.

Fredag 15. mai skal regjeringens forslag om endringer i oljeskatten opp til høring i komiteen. Regjeringens forslag er riktignok et skritt nærmere å redusere klimarisikoen sammenlignet med næringens egen skisse, men fortsatt vil det kunne stimulere til investeringer som samfunnet taper på og stå i veien for nødvendig omstilling.

"Vi står overfor et viktig tidskille, framskyndet av en økonomisk krise. Skal vi lykkes i framtiden, må vi ta valg i dag som ikke binder oss til det som verden skal fase ut", avslutter organisasjonene.

Brevet er vedlagt.