Salgsstart for ladbare GLE 350 de 4Matic med nær 100 km elektrisk rekkevidde

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic setter en ny standard i klassen med hele 99 km elektrisk rekkevidde og mulighet til å trekke henger på inntil 3,5 tonn. Prisene starter på 832.000 og de første bilene ankommer Norge i januar.
Store forventninger: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic med 99 km elektrisk rekkevidde, variabel firehjulsdrift og masse utstyr som standard bør bli en storselger i Norge, sier direktør Kjetil Myhre

- Det er sjelden vi opplever så stor pågang og interesse for en ny modell, som vi har gjort med ladbare GLE. Vi har jobbet lenge for å kunne presentere dette for norske kunder og jeg tror prisene vil sjokkere mange, i positiv forstand, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.

Gigantisk batteripakke og hurtiglading

Batteripakken i GLE 350 de 4Matic er på hele 31,2 kWh og dermed størst av alle ladbare hybrider i dette segmentet. Dette gir en elektrisk rekkevidde på inntil 99 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP. Med en slik rekkevidde kan GLE kjøres utslippsfritt på de aller fleste turer. For å muliggjøre dette kreves det gode og fleksible ladeløsninger. Derfor har GLE en kombinert ladekontakt for både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Via hurtiglading (60 kW) fylles batteriet på ca. 20 minutter, og i overkant av 3 timer fra en ladeboks (7,4kW).

For å få plass til den store batteripakken er bakakselen modifisert og bilen designet på en måte som sørger for et trinnløst og flatt bagasjerom som tar inntil 1915 liter. Trenger man mer plass er det godt å vite at man også kan trekke henger på inntil 3,5 tonn i kombinasjon med luftfjæring.

For å maksimere elektrisk rekkevidde gjenvinner bilen energi fra alle fire hjul. Regenereringsmomentet er på inntil 1800 Nm og gjør at GLE i stor grad kan opereres med gasspedalen alene, såkalt en-pedals-kjøring.

Gunstig priset med omfattende standardutstyr

GLE 350 de 4Matic kombinerer en kraftig elmotor med den effektive dieselmotoren OM 654. Til sammen leverer disse 320 hk, og et dreiemoment på hele 700 Nm. Slike ytelser kommer gjerne med en lang liste utstyr som standard. Blant høydepunktene på ladbare GLE er:

• Hengerfeste
  • LED High Performance med adaptiv fjernlysassistent
  • Widescreen cockpit med to høyoppløste 12,3-tommers skjermer
  • MBUX telematikk med blant annet "Hey Mercedes" stemmestyring, touch-skjerm og navigasjon
  • Parkeringsassistent
  • Ryggekamera
  • Kunstskinn
  • Elektrisk bakluke
  • Interiørbelysning med 64 forskjellige farger
  • Blindsonevarsling
  • Automatisk nødbrems
  • Elektrisk innfellbare speil

- Mye av det kundene tidligere har lagt på som ekstrautstyr er nå en del av standardutrustningen. Man får med andre ord en solid pakke allerede fra start. Sluttprisen vil naturlig nok variere med ulike preferanser, men vi tipper at mange havner et sted mellom 950.000-980.000, avslutter Myhre

Tekniske data

GLE 350 de 4MATIC SUV
Motor OM 654 (R4 Diesel)
Volum (cc) 1991
Systemytelse (hk) 320
Systemmoment (Nm) 700
Total batterikapasitet (kWh) 31,2
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) 90-99
Toppfart (km/t) 210
Toppfart, elektrisk (km/t) Over 160
Akselerasjon 0-100 km/t (s) 6,8
Blandet forbruk WLTP (l/mil) 0,07-0,11
Blandet CO2-utslipp WLTP (g/km) 0,18-0,28
Hengervekt (kg) 2700
Hengervekt med luftfjæring(kg) 3500
Bagasjerom (liter) 490-1915
Pris eks. lev. 2020 (kr)* 818.000
Pris eks. lev. 2019 (kr) 832.000

*Dersom statsbudsjettet blir vedtatt slik det står går prisen ned med 14.000 kr i 2020.

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.