Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
- PureSpeed forener Mercedes-Benz sin ikoniske racinghistorie med teknologi og design i verdensklasse. Dette er bilen for dem som ønsker noe virkelig ekstraordinært, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
En lav silhuett med mange aerodynamiske optimaliseringer
Designet til Mercedes-AMG PureSpeed er preget av en kombinasjon av en lav silhuett, et langt panser og en lav front med en særegen hainese. Små og delvis gjennomsiktige deflektorer på bilens front og sider hindrer turbulens i å plage fører og passasjer. Bilen har et aerodynamisk optimalisert panser, i tillegg til bagasjelokket og den bakre diffuseren.
Utformingen av de 21-tommers smidde aluminiumsfelgene er preget av karbonfiberdeksler foran og bak. De bakre dekslene er helt lukket for mindre luftmotstand, mens frontdekslene er åpne for å optimalisere luftstrøm og bremsekjøling.
Et merke i midtkonsollen viser "1 av 250" for å indikere at modellen er en del av den begrensede Mythos-serien.
HALO-system istedenfor A-stolpe
Mercedes-AMG PureSpeed har et HALO-system i stedet for den konvensjonelle A-stolpen. Dette er et element inspirert av motorsport og har vært en del av alle Formel 1™-biler siden 2018. HALO-systemet beskytter sjåføren og passasjeren sitt hode i en eventuell ulykke, og er godt festet til bilens struktur. HALO-systemet er indirekte opplyst i bunn av smale LED-striper, som tar Ambient Lighting til et nytt nivå.
To aerodynamisk optimaliserte hjelmer er designet og produsert spesielt for Mercedes-AMG PureSpeed. De kommer i bilens farge og har et kommunikasjonssystem som lar fører og passasjer kommunisere tydelig, selv i høye hastigheter. Som en tilleggsfunksjon kan smarttelefoner kobles med systemet i hjelmen, slik at sjåføren og passasjeren kan snakke i telefonen og lytte til musikk gjennom hjelmens høyttalere.
En hyllest til legendariske Mercedes-modeller
Det er flere elementer på Mercedes-AMG PureSpeed som også er en hyllest til motorsporten. De to forhøyningene bak setene bærer AMG-emblemet og minner om legendariske racerbiler som 300 SLR, bilen som Stirling Moss og Denis Jenkinson kjørte til seier i 1955 Mille Miglia i Italia. Passende nok kommer PureSpeed i en eksklusiv sølvpilen-utførelse i mystic silver magno.
Den valgfrie motorsportstyling-pakken tilbyr en utførelse som spenner fra Le Mans rød til grafittgrå med et svart AMG-mønster. Sistnevnte er en hyllest til fargen på Mercedese-Benz bilen som vant Targa Florio-løpet på Sicilia for nøyaktig 100 år siden. Bilen var lakkert i rødt, en farge som kun ble brukt av italienske produsenter på den tiden. Tyske racerbiler var derimot tradisjonelt hvite. Den røde utførelsen var ment å hindre italiensk motorsport-tifosi fra å prøve å hindre den tyske bilen. Planen fungerte, og med Christian Werner ved rattet var Mercedes sin 2-liters racerbil med nummer 10 den første som krysset målstreken. For å minnes denne seieren, har motorsportstyling-pakken en "10" på frontvingen.
Analog klokke designet av IWC Schaffhausen
Interiøret har en klassisk tofarget utførelse i krystallhvit / sort. AMG Performance-seter med spesielle skinntrekk og unike dekorative sømmer gir optimal sidestøtte. Integrerte skinnputer på baksiden fortsetter setenes flytende linjer, mens de dype AMG-gulvmattene gjenspeiler setenes farge, design og dekorative sømmer. AMG Performance-rattet viderefører systematisk det tofargede interiørkonseptet.
Et annet interiørhøydepunkt er den skreddersydde analoge klokken designet av IWC Schaffhausen. Den er tydelig plassert midt på dashbordet i et dråpeformet hus i blank sort på en base laget av synlig karbonfiber. For optimal synlighet er skiven opplyst i skumringen og i mørket. Burmester High-End 3D Surround Sound System med 15 høyttalere og 1.170 watt systemkraft gir en autentisk lydopplevelse.
For å beskytte bilen mot dårlig vær når den er parkert, er et beskyttende værtrekk tilgjengelig som standard. Det strekkes over interiøret, inkludert HALO-systemet, og festes til hjulbuene på en tradisjonell måte. Hver kunde mottar også et spesiallaget innendørs biltrekk som beskytter mot støv og riper i garasjen.
Presis kjøredynamikk
PureSpeed er basert på Mercedes-AMG sin sportsbilarkitektur. Chassiset består av en ramme i aluminium med en selvbærende struktur. Det sikrer maksimal stivhet og gir det perfekte grunnlaget for presis kjøredynamikk. Den intelligente materialblandingen reduserer også vekten, og materialer som brukes inkluderer aluminium, magnesium, fiberkompositter og stål.
Bilen har en rekke aktive aerodynamiske elementer som den uttrekkbare bakspoileren, som sømløst er integrert i bagasjelokket. Den endrer posisjon avhengig av kjøreforholdene. Spoileren bruker fem forskjellige vinkler ved hastigheter over 80 km/t, slik at den kan optimalisere kjørestabiliteten eller redusere luftmotstanden, avhengig av posisjonen.
Det aktive aerodynamiske elementet skjult under bilen foran motoren bidrar også til å sikre dynamiske kjøreegenskaper. Utført i karbonfiber og med en vekt på rundt to kilo, reagerer elementet på AMG-kjøremodusene, og senker seg automatisk med omtrent 40 millimeter ved hastigheter over 80 km/t. Dette skaper det som kalles Venturi-effekten, som suger bilen til veibanen og reduserer løftet på forakselen. Sjåføren kjenner denne effekten direkte i styringen, da den gjør at PureSpeed kan styres enda mer presist rundt svinger.
Kraftig V8 biturbomotor
Bilen har en 4,0-liters V8 biturbomotor med en effekt på 585 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 800 Nm. Kombinert med det spesielle konseptet til PureSpeed, skaper dette en unik og spennende kjøreopplevelse. Med det åpne designet føles lavere hastigheter subjektivt raskere, men de objektive tallene er også imponerende. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t på kun 3,6 sekunder og har en toppfart på 315 km/t. Så er det den legendariske motorlyden, som kan merkes enda mer direkte i en PureSpeed.
PureSpeed kommer med AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdrift. Det intelligente systemet har fullstendig variabel dreiemomentfordeling mellom for- og bakaksel som sikrer optimal trekkraft, samt høy kjørestabilitet under de fleste forhold. Den innovative AMG ACTIVE RIDE CONTROL fjæringen med semi-aktiv hydraulisk stabilisering sørger for optimal veikontakt. I stedet for konvensjonelle mekaniske sidestabilisatorer, bruker systemet aktive hydrauliske elementer som kompenserer for rullende bevegelser på brøkdeler av et sekund.
PureSpeed er utstyrt med aktiv bakakselstyring. Avhengig av hastigheten svinger bakhjulene enten i motsatt retning (under 100 km/t) eller i samme retning (over 100 km/t) som forhjulene.
Tekniske data
Mercedes-AMG PureSpeed |
|
Systemeffekt |
585 hestekrefter |
Systemdreiemoment |
800 Nm |
Motor |
4,0-liters V8 biturbo bensinmotor |
Drivlinje |
AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk |
Akselerasjon 0-100 km/t |
3,6 s |
Toppfart |
315 km/t |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Mercedes-Benz sin 124-serie fyller 40 år9.12.2024 10:56:34 CET | Pressemelding
For 40 år siden ble den banebrytende 124-serien for første gang presentert. En modell kjent for sin tidløse estetikk, og som er yndet blant entusiastene. Denne modellen skulle senere også bli den første som ble kalt E-Klasse.
Nye E-Klasse All-Terrain kommer til Norge5.12.2024 10:30:26 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain kommer til Norge som ladbar hybrid. Bilen har forventet salgsstart på nyåret med en forventet pris på rett over en million kroner. De første modellene vil kunne sees på norske veier i løpet av våren 2025.
Fra London til Brighton i en 120 år gammel Mercedes19.11.2024 09:30:45 CET | Pressemelding
Med en Mercedes-Simplex 28/32 hk fra 1904 fullførte Mercedes-Benz Classic årets versjon av verdens eldste bilarrangement fra London til Brighton.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom