Såkornfond flyttes fra Innovasjon Norge til Investinor

Fondene har gitt gode resultater på utløst privat kapital til oppstartbedrifter. Investinor overtar nå ansvaret.

I statsbudsjettet for 2020 ble det bestemt at egenkapitalvirkemidlene for bedrifter i tidlig fase skal samles i ett miljø.

Det betyr at disse virkemidlene overføres fra Innovasjon Norge til Investinor:

• Presåkornfond
  • Såkornfond
  • Koinvesteringsfond for Nord-Norge

Hensikten med fondene er å utløse privat kapital, for bedrifter med potensiale for verdiskaping.

Innovasjon Norge skal bidra til nyskaping i næringslivet og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Selskapet tilbyr tjenester innen finansiering, rådgiving, kompetanse, nettverk og profilering.

Innovasjon Norge har drevet disse fondene i mange år, og kan vise til svært gode resultater på utløst privat kapital.

- Vi vet hvor kritisk det er med kapitalinnsprøyting for bedrifter i tidlig fase, og vi er derfor  veldig fornøyde med resultatene fra disse fondene. De har utløst privat kapital som neppe ellers ville kommet oppstartsbedrifter til gode. Presåkorn- og såkornordningene er viktige brikker i et helhetlig økosystem for innovasjon, og vi ser frem til å samarbeide nært med Investinor fremover, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

Investinor

Investinor er statlig eid og investerer risikokapital i lovende bedrifter som har ambisjoner om å bli verdensledende. Investinor fungerer dermed også som risikoavlaster for private investorer. Siden 2010 har over en tredel av investert venturekapital i Norge kommet fra Investinor.

Ved å investere i sektorer som ikke prioriteres av private aktører i markedet, bidrar Investinor til større mangfold i fremtidens norske eksportindustri.

- Investinor har de seneste årene bygd opp et sterkt kompetansemiljø for å investere i norske vekst-og gründerselskaper. Vi er godt i gang med å fase inn de nye dyktige medarbeiderne fra Innovasjon Norge for å bygge et enda sterkere lag. Det er mange viktige og utfordrende oppgaver som ligger foran oss, sier administrerende direktør i Investinor Terje Eidesmo.

Såkornfond

Såkornfondene investerer i innovative selskaper som har internasjonale vekstambisjoner. Selskapene har ofte lange og kapitalkrevende utviklingsløp som krever investeringer over tid. Fondene er opprettet av Innovasjon Norge i samarbeid med private investorer, og forvaltes av profesjonelle forvaltningsteam. Disse forvaltningsmiljøene tilfører i tillegg til kapital også nettverk og kunnskap som er avgjørende for at porteføljebedriftene skal lykkes.

Fondene skal oppnå lønnsomhet i investeringsvirksomheten, og målet er å få mest mulig privat kapital i fondene. Tidligere analyser viser at statens investeringer på 2,3 milliarder kroner har utløst mer enn 13 milliarder kroner til porteføljebedriftene i egenkapital, tilskudd og lån.

Såkornkapitalordningen har opprettet fond i flere omganger. Totalt forvalter 14 fond cirka 4 milliarder kroner, og har investert i over 190 selskaper. Alle 14 fondene har ca. 1,15 milliarder kroner tilgjengelig for investering. Vi estimerer at ca. 0,65 milliarder kroner er tilgjengelig for investeringer i nye selskaper som er yngre enn fem år, og at de resterende 0,5 milliarder kroner er bundet til oppfølgingsinvesteringer i eksisterende porteføljeselskaper og dekning av løpende forvaltningskostnader.

Anders Vinnogg - anders.vinnogg@innovasjonnorge.no

Presseinvitasjon: Innovasjonstalen 2020  12.6.2020 13:15:50 CESTPressemelding

Tid: onsdag 17. juni klokken 13.00 – 14.45 Sted: på en skjerm nær deg Når koronakrisen er over, ser norsk næringsliv annerledes ut. Regjeringen har delt ut milliarder i krisepakker for at norske bedrifter skal komme seg gjennom krisen. Noen har spådd at de økonomiske ringvirkningene av pandemien vil vare i mange år framover, andre tror at Norge har de beste forutsetningene for å komme seg raskt på bena igjen. Spørsmålet er uansett: Hvordan vil koronakrisen påvirke norsk næringsliv på lang sikt? Har Norge et grønnere næringsliv når vi en dag er ute av krisen? Har vi verktøyene som skal til for å få til nyskaping? Er det fortsatt innovasjonsvilje i Norge? Eller har bedriftene nok med sine kjerneaktiviteter? Innovasjonstalen 2020 – det er nå vi legger planene for hvordan Norge skal rustes til restart. Program: Del 1 I første bolk får du høre årets innovasjonstale og det vil bli innlegg og debatt. Følgende personer deltar i første bolk: H.K.H. Kronprins Haakon Børge Brende,president i Verd