Opplysningskontoret for frukt og grønt

Så enkelt spiser du nok frukt og grønt

Del

Det er store helsegevinster ved å spise mye frukt og grønnsaker og de fleste av oss ønsker gjerne å spise mer av det. Likevel er det bare 1 av 5 som spiser de anbefalte 5 om dagen. Men trenger det egentlig være så vanskelig?

Grønnere måltider: Halvparten grønt: Velg mer frukt, bær og grønnsaker til hvert måltid og oppnå 5 om dagen.
Grønnere måltider: Halvparten grønt: Velg mer frukt, bær og grønnsaker til hvert måltid og oppnå 5 om dagen.

Derfor bør du spise mer frukt og grønt 

Et kosthold med mye frukt og grønt er forbundet med lavere risiko for både hjerte og karsykdom og flere kreftformer, forteller ernæringsrådgiver Iselin Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.  

Sagen tilføyer at frukt, bær og grønnsaker inneholder lite energi, mye fiber og flere av de livsviktige vitaminene som vi trenger å få tilført gjennom kostholdet.  

8 av 10 ønsker å spise mer grønnsaker 

Ifølge en landsrepresentativ forbrukerundersøkelse fra Kantar oppdrag fra OFG vil så mange som 2 av 3 endre matvanene sine, og av dem var det hele 79 % som ønsket å spise mer grønnsaker.  

Løsningen er å tenke halvparten grønt 

Det trenger ikke være vanskelig å følge kostrådet om 500 gram frukt og grønnsaker hver dag. Klarer du å fylle halve tallerken med frukt og grønt hver gang, hver dag, er du allerede i mål, forteller ernæringsrådgiveren. 

Hun forklarer at det ikke nødvendigvis trenger å være inndelt på den måten på tallerkenen, men at “halve tallerken” er et verktøy for å enklere kunne se det for seg og huske på å spise mer frukt og grønt; 

– Brødskiver til lunsj med frisk salat, toppet med paprika, agurk og tomat tilsvarer halvparten grønt. En smoothie til frokost gir mye nyttig næring. En frisk salat på halve middagstallerkenen og noen gulrotstrimler eller frukt til kveldskosen gir kroppen det den trenger av frukt og grønt. Gjør det enkelt, sier Sagen.
 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Grønnere måltider: Halvparten grønt: Velg mer frukt, bær og grønnsaker til hvert måltid og oppnå 5 om dagen.
Grønnere måltider: Halvparten grønt: Velg mer frukt, bær og grønnsaker til hvert måltid og oppnå 5 om dagen.
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt
Håndverksveien 31
1405 LANGHUS

23 24 94 00https://www.frukt.no/

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom