Rygg bilen inn på parkeringsplassen på Black Friday

Norge har fått en ny «bulkedag», nemlig Black Friday. I hektisk jakt på gode tilbud, tar stresset lett overhånd og da er det fort gjort å dulte borti en annen bil. – Rygg inn, det gir mye bedre oversikt når du skal ut igjen, og du unngår uhell, oppfordrer Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Skrekken er å være uheldig å få en unødvendig dyr ekstraregning. Derfor er det tryggest å bruke litt tid på å rygge inn på den ledige parkeringsplassen. (Foto: Colourbox)

Black Friday har blitt startskuddet for førjulstiden, som også er den tiden i året med mest småbulking. I 2018 slo faktisk Black Friday den tradisjonelle «bulkedagen» rett før jul, ifølge statistikken til Finans Norge. På den store salgsdagen, som var 30. november i fjor, ble det meldt inn 498 typiske skader fra parkeringsplasser (“rygging” og “påkjørt parkert kjøretøy”). Toppen før jul var fredag 21. desember. Da ble det meldt inn 490 slike skader.

Skrekken er å være uheldig å få en unødvendig dyr ekstraregning. Derfor er det tryggest å bruke litt tid på å rygge inn på den ledige parkeringsplassen, mens barna fortsatt sitter i bilen.

– Parkerer du med fronten inn, er det uoversiktlig når du skal rygge ut igjen, sier Sødal. – Det er forståelig at mange tenker praktisk ved at bagasjerommet skal være mer tilgjengelig, men rygger du inn er det mye mer oversiktlig å kjøre forsiktig ut med fronten først når du skal hjem igjen, legger han til.

Når du parkerer – tenk heller at det skal være litt plass igjen bak bilen, slik at du enkelt får inn posene med salgsvarer i bagasjerommet når du er ferdig med å handle.

Vask ryggekameraet

Med slaps og saltsørpe blir bilen skitten, og på mange biler blir også ryggekameraet skittent.

– En liten dusj med vann kan sørge for at du unngår en pinlig situasjon i stresset på Black Friday, nemlig å rygge inn i en annen bil på grunn av skittent ryggekamera, sier Nils Sødal.

Et ryggekamera gir god hjelp når du skal rygge inn på parkeringsplassen, men søle, slaps og snø dekker fort til kameraet på mange biler, og gjør det vanskelig å se hindringer.

– Stadig flere har bil med ryggekamera, og både det og sensorer er fantastiske hjelpemidler når man skal rygge, mener Sødal. – Men det er fortsatt viktig å bruke speilene og eget blikk så man har oversikten, særlig når kameraet er skittent, fortsetter han.

Hyppig vask av kameraet er viktig nå når vi kjører i saltsørpe. Vask det med en sprayflaske med vann eller væske som ikke fryser, og tørk forsiktig med en klut. Ikke bruk hansken eller fingrene da linsen kan bli slitt.