Rutefly øker markant i vinter

Å fly med rutefly, der fly og bosted kombineres separat istedenfor en ferdig pakke- eller charterreise, blir stadig mer populært. For vinterens reiser øker reiser med rutefly med 6 prosent. Langreiser er fortsatt i vinden, og 5 av 10 reisemål på listen ligger langt borte. Mest populært er Bangkok, etterfulgt av Phuket og Gran Canaria, i følge Tickets siste statistikk.

Det flytende markedet i Bangkok

- Å fly med rutefly innebærer en høyere grad av fleksibilitet i forhold til å bestille en ferdig pakke- eller charterreise, og det er noe som fler og fler etterspør i dag, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

I løpet av det siste året har nordmenn i stadig større grad ønsket seg opplevelsesrike feriereiser, enten det handler om mer intensive eventyrreiser eller å kombinere sol og bad på en sandstrand med yoga eller spennende utflukter. Reiser med rutefly, som også stadig øker i popularitet, gir en høyere grad av fleksibilitet med store muligheter til å skreddersy ferien når det gjelder reisemål, reiselengde, eventuelle stopp underveis og aktiviteter.

Med en enorm margin er Bangkok det overlegne mest populære reisemålet med rutefly i vinter, med mangedobbelt flere bestillinger enn Phuket på andreplass. Selv med en nedgang på nesten 20 prosent så går 18 prosent av reisene med rutefly i vinter til Thailands hovedstad. Phuket øker med 27 prosent og har en andel på knappe 4 prosent.

Gran Canaria er en klassiker på topplisten over vinterens reisemål, men tidligere handlet reiser hit bare om charterreiser. Foran vinteren 2019/2020 har det skjedd en forflytning, og rutefly til Gran Canaria øker med 10 prosent. Et speilbilde av at Gran Canaria er og forblir et av våre mest populære vinterreisemål, men at flere og flere vil ha en skreddersydd ferie.

Bestillingene til Manchester fortsetter å øke også denne vinteren. Reiser hit er tett forbundet med fotball, og selv om Manchester United ikke gjør det så bra som mange ønsker, så trekker fortsatt Ole Gunnar Solskjær fotballinteresserte nordmenn til Old Trafford. Bestillingene øker med 62 prosent og byen legger seg med det på fjerdeplass, et godt stykke foran både London og Paris.

Mest populære reisemål - rutefly

1. Bangkok (1)
  2. Phuket (2)
  3. Gran Canaria (3)
  4. Manchester (6)
  5. Manila (8)
  6. Ho Chi Minh City (5)
  7. London (4)
  8. Paris (7)
  9. Dehli (9)
  10. Amsterdam (10)

Kilde: Tickets bookingstatistikk – reiser bestilt t.o.m. 23. oktober 2019 med avreise mellom 1. desember 2019 og 28. februar 2020.

Det flytende markedet i Bangkok