Rusreform: Fagforbundet må lytte til fakta, ikke følelser

Torsdag vedtok landsmøtet til Fagforbundet en uttalelse hvor de ber Stortinget stemme ned regjeringens rusreform. – Grovt uansvarlig, mener LO-forbundet FO.

FO er fagforeningen for sosialarbeidere og organiserer over 31 000 barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere. Medlemmene jobber blant annet med barn og unge i sårbare situasjoner, rusavhengige i habilitering og andre som trenger helse- og sosialtjenester i hverdagen.

Forbundsleder Mimmi Kvisvik reagerer sterkt på Fagforbundets vedtakk.

– Fagforbundet velger å gå i mot faglige råd og utsette rusreformen. Straff fungerer ikke. Det har lite eller ingen forebyggende effekt og skaper en uforholdsmessig stor byrde for dem som straffes, sier Kvisvik.

Hun mener rusreformen er en forutsetning for å hjelpe mennesker som er avhengig av rusmidler.

– Ingen lever et liv i rus fordi de vil. Det er alltid bakenforliggende årsaker som de trenger hjelp med. Rusreformen gir oss muligheter til å bygge opp det forebyggende og behandlende tilbudet, få bevilget mer penger til helse- og sosialtjenesten og kommunene, sier FO-lederen.

FO mener også rusreformen er viktig for å avdekke rusbruk hos unge. Hun ber Fagforbundet lytte til egne medlemmer i feltet.

– Det er synd at Fagforbundet velger å spenne bein på en av vår tids viktigste sosialpolitiske reformer. Vi vet at medlemmene deres gjør en kjempejobb i tjenestene, den burde de fått lov til å gjøre. Når ungdom ikke er redd for å bli straffet er de mer åpne om eget rusbruk. Da har vi som sosialarbeidere muligheten til å hjelpe, sier Kvisvik.