RS «Prinsesse Ragnhild» døpt

I strålende solskinn og med kongelige gjester ble redningsskøyta «Prinsesse Ragnhild» døpt på Bygdøy i dag.
GUDMOR: Ragnhild Lorentzen ankom dåpen på vannscooter og stod så for den offisielle dåpen av den nye redningsskøyta, som er oppkalt etter hennes mor.

Det er Erling Lorentzen, prinsesse Ragnhilds ektemann frem til hennes død i 2012, som har donert penger til den nye redningsskøyta, sammen med deres felles barn.

Generalsekretær i Redningsselskapet, Rikke Lind takket ydmykt for den flotte gaven til sjøsikkerheten.

–Gleden er på vår side. Vi gir til en meget viktig oppgave, så takk for at vi får lov til det, svarte Erling Lorentzen.

Gudmor for den splitter nye redningsskøyta var Ragnhild Lorentzen, datter av prinsesse Ragnhild. Gudmor Lorentzen ønsket skøyta hell og lykke i sin ansvarsfulle gjerning før hun, tradisjonen tro, knuste Champagne-flaska mot skrogsiden av Vestfolds nye redningsfarkost.Til stede under dåpen var også prinsesse Astrid, Fru Ferner. Hun satte stor pris på at hennes søster ble hedret på denne måten.

–Jeg synes dette var veldig koselig. Vi har vært veldig mye på sjøen. Både bestefar og far, Harald, jeg og Ragnhild var seilere, så sjøen står oss veldig nær, sa Prinsesse Astrid, Fru Ferner.

Kongefamilien har støttet Redningsselskapets arbeid helt siden Kong Oscar II personlig donerte 1000 kroner ved stiftelsen i 1891.

Bygget i Østfold – stasjoneres i Vestfold
RS «Prinsesse Ragnhild» er skøyte nummer 170 i Redningsselskapets historie. Den er bygget av Hydrolift i Fredrikstad, og skal stasjoneres i Horten. «Prinsesse Ragnhild» tilhører Staff-klassen og er en rask og allsidig redningsskøyte som passer til mange ulike oppdrag på sjøen. Med base i Horten får skøyta et stort aksjonsområde og vil kunne yte bistand til mange sjøfarende i Oslofjorden. Redningsselskapet har fra før av fire redningsskøyter i Staff-klassen. Dette er hurtiggående redningsfartøyer med utstyr som redningsnett, varmesøkende kamera, nødnett, VHF og slepekrok. Dens fremste egenskap er at den med sin toppfart på 47 knop kan komme hurtig til unnsetning der menneskeliv står på spill.

RS 170 skal betjenes av sjøredningskorpset i Horten og bemannes av en båtfører, en bestmann og en matros.

–Å få en redningsskøyte er som 17. mai, julaften og bursdag på samme dag. Denne skøyta fra Erling Lorentzen og hans barn vil bidra til at færre drukner, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

Vestfold fylkeskommune har også bidratt til finansieringen av den nye redningsskøyta.

Fakta RS 170 «Prinsesse Ragnhild»:

Lengde: 12,6 meter
Motor: 2x 500 hk FPT
Fremdrift: Rolls Royce vannjet
Materiale: Glassfibersandwich
Toppfart: 45 knop +
Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, radar, redningsnett
Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps
Pris: ca 10 millioner kr

KONGELIG GJEST: Prinsesse Astrid, Fru Ferner, sammen med donator Erling Lorentzen og hans døtre Ingeborg og Ragnhild.
RASK: Redningsskøyta «Prinsesse Ragnhild» har toppfart på 47 knop, og vil kunne komme fort frem til folk som trenger hjelp på sjøen.
GIVERE: Erling Lorentzen sammen med sine barn Haakon, Ingeborg og Ragnhild Alexandra.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Vår visjon er «Ingen skal drukne».