Ronja Brox vinner Sony-stipendet 2020

19 år gamle Ronja Brox fra Moss er vinner av Sony-stipendet 2020. Stipendet var i år åpent for søkere under 20 år som ønsker å bli en del av norsk musikkbransje, ikke som artist, men ved for eksempel å jobbe i management, som arrangør eller i plateselskap. Av over 50 søknader, hvor mange var svært imponerende og inspirerende, var Ronja mest overbevisende. Vi gleder oss til følge henne videre.
Stipendvinner 2020 Ronja Brox - foto privat

"WOOOOWWWW!!!!!!!!!!!! Dette er helt sinnsykt stas!! Tusen hjertelig takk!"

19 år gamle Ronja Brox fra Moss drømmer om å bli en ressurssterk bransjeaktør. Og hun har allerede vist at hun har det som trengs.
Som mottager av Sony-stipendet 2020, åpent for ungdom under 20 år som ønsker å jobbe i norsk musikkbransje, er hun enda ett steg nærmere målet.
Juryen, bestående av et utvalg ansatte fra 730.no og Sony Music Norway, mente Ronja skilte seg ut, selv blant mange inspirerende og kvalifiserte søkere.

Ronja har fra ung alder demonstrert et brennende engasjement og imponerende teft når det kommer til promo av musikk på digitale plattformer. Bakgrunnen og energien til Ronja danner et solid grunnlag for en karriere i den norske musikkbransjen. Dette fortjente stipendet vil være god hjelp for Ronja videre. Vi gleder oss til å følge med på henne.
Gisle Stokland - grunnlegger og redaktør - 730.no

Bare 13 år gammel opprettet musikkinteresserte Ronja en fan-konto for den kanadiske artisten Shawn Mendes, og hun ble en viktig brikke i hans reise fra usignert med 500 dedikerte fans til en signert artist med over 100 millioner følgere. Selv fikk hun et publikum på over 200.000, og hun forteller at læringskurven var bratt. Og spennende.

Fans er noe av det, hvis ikke det aller, viktigste vi har i musikkbransjen - er det ikke nettopp for dem at vi gjør vårt beste? Ronja har viet så utrolig mye tid til å fremme noe hun elsker, og det helt på eget initiativ og ulønnet. Hun er en ekte ildsjel og jeg gleder meg til å se hva hun får til i fremtiden!
Cecilie Moberg - Promotion Manager for internasjonale og lokale artister - Sony Music

Ronja har samarbeidet med blant annet Atomic Soul, Vibe Tickets, Entertaiment Tonight, Rolling Stone Magazine, Beats 1, Shazam, Capital FM og andre aktører i inn- og utland. Dette ga henne et innblikk i musikkbransjen generelt og ambisjonene om å løfte én artist ble til ambisjoner om å løfte fler.
Nå ønsker Ronja å bli en del av norsk musikkbransje, med muligheten for å bidra til å bygge karrierer. Et halvår med mentoroppfølging fra Little Big Sister, i regi av MØST, har vært inspirerende.

Ble både imponert og inspirert av hvor målrettet og dedikert Ronja har vært fra ung alder. Ronja har allerede en god innsikt og forståelse av musikkbransjen, og riktig innstilling. Gleder meg til å følge henne videre.
Therese Drabløs - Head of Employee & Artist Relations - Sony Music

"Å være med på en reise med en artist og et team fra dag én er noe jeg drømmer om." forteller hun. "Det er noe så spesielt og makeløst med å se magien og kunsten, og så jobbe beinhardt og utrettelig for å bygge og forvalte en artistkarriere. Det er noe jeg vil gjøre resten av livet."
Ronja er for tiden med i Parkteatrets ungdomsråd, og i tillegg har hun opprettet sin egen musikknettside www.pitchandtell.com  hvor hun løfter fram lokale talenter hun føler fortjener ros og støtte.

FOR en ung og lovende kvinne! Ronja Brox imponerer virkelig med sin ståpå-vilje og med Sony-stipendet har jeg troa på at hun kommer et steg nærmere drømmen sin. Hurra!
Beatriz Neves - Social Media konsulent - Sony Music

Dagens utfordrende forhold setter en stopper for mange av Ronjas planer, og stipendet kommer derfor ekstra godt med.
"For første gang er jeg usikker på veien videre. Den nåværende situasjonen påvirker alt og alle jeg forholder meg til." forteller hun "Jeg sendte inn en søknad helt i siste liten, og er overveldet over at det er meg som mottar stipendet. Tusen, tusen takk!"

Gratulerer som stipendvinner Ronja, hvordan reagerte du da du fikk nyheten?
"Det føltes som jeg ble skutt opp i været på en SpaceShot! Det tok et par hundre stjernehopp før adrenalinkicket endelig hadde svunnet. 14-åringen i meg som bestemte seg for å ofre søvn og skoletimer for å hjelpe artisten hun hadde troa på skriker nok også av glede på innsiden. Det er sinnsykt stas og jeg føler meg beæret og dypt takknemlig for en slik annerkjennelse."

Du skriver varmt om å finne, og bygge, talenter og karrierer. Hva og hvor er drømmejobben? Og hvordan ser fremtiden ut?
"Hele oppveksten min har vært veldig preget av den internasjonale bransjen og popkultur.
Jeg har fantasert om å jobbe med mange kule selskaper og entourager opp gjennom årene.
Drømmejobben hadde vært å kunne kombinere min lidenskap for å skrive med min kjærlighet for å styrke den norske musikkscenen.
Jeg vil være med på eventyr, bygge ville prosjekter og skape uforglemmelige opplevelser.
På en annen side, hvis jeg ikke har en kjærlighetsaffære med Oslo og NYC innen 5 år, så har jeg gjort noe feil."

Hadde du noen konkrete planer som gikk i vasken på grunn av Corona, og effekten det har hatt på norsk musikkbransje?
"Jeg gledet meg veldig til workshops og til å dra på gigs og støtte gode venner. Jeg er super stoked for dagen Parkteatret åpner fortet igjen. ❤"

Har planene for hvordan du skal benytte stipendet endret seg på grunn av endringer i bransjen som følge av restriksjoner og tiltak?
"Jeg ønsket å investere tilbake i vår flotte musikkbransje gjennom kursavgifter og andre kilder til faglig påfyll og inspirasjon. Det skal jeg fortsatt gjøre og det er noe jeg absolutt ser viktigheten av å gjøre nå ettersom det er en frustrerende tid for musikkbransjen."

Du har utrettet, opplevd og lært utrolig mye din unge alder til tross, hva er dine tre beste tips til en som brenner for å jobbe med musikk og artister, men ikke helt vet hvordan h*n skal gå frem?
"Start med en gang. Tør å ta plass og tør å starte med det utgangspunktet du har. Det er viktig å stole på at det finnes mennesker som vil ta deg for face value uansett hvor tidlig ute du er i din karriere.
Bær på tilhengermerket med stolthet. Det er gleden av å være en fan som gjør at man går den ekstra milen for artistene sine. Vær den som tar med hjertet på jobb og alltid har jobben i hjertet.
Ta kontakt med ideelle musikkorganisasjoner og ditt nærmeste kompetansesenter for musikk. MØST, STAR, Brak, AKKS, etc. Der vil du finne helhjertede støttespillere, dyrke et bra nettverk og få god veiledning. Og søk Sony-stipendet!!!"

Norsk musikkbransje er full av fans. Det er derfor vi jobber med det vi gjør; med utgangspunkt i en ren og brennende kjærlighet for musikken dem som skaper den.
Så da passer det godt at årets Sony-stipend går til en ekte og entusiastisk fan. Påskjønnelsen til Ronja blir en påminnelse til oss.
Vi ønsker lykke til videre, og håper stipendet er med og åpner enda fler dører i tiden fremover.

Gratulerer Ronja!

Sony-stipendet 2020

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.