Rodin-skulptur tilbake i nye Sommerroparken

Mandag 19. september ble Mannen med nøkkelen avduket på Solli plass – en viktig del av både kunsthistorien og den oppgraderte Sommerroparken.
Auguste Rodins skulptur
«Mannen med nøkkelen», 1884–1886
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Auguste Rodins skulptur «Mannen med nøkkelen», 1884–1886 Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang

For syv år siden ble et av hovedverkene i Oslo kommunes kunstsamling flyttet for å konserveres. Frem til da hadde franske Auguste Rodins bronseskulptur stått i vær og vind på Frogner siden 1902.

– Nøyaktig 120 år etter at Mannen med nøkkelen ble avduket for første gang, markerer Oslo kommunes kunstsamling på nytt at skulpturen er på plass – denne gangen uten opphøyd sokkel, etter opprinnelig ønske fra Rodin, for å skape en direkte fysisk forbindelse mellom skulpturen og oss som betraktere, sier Daniella van Dijk-Wennberg, avdelingsleder for Oslo kommunes kunstsamling.

Ansvar, også for omgivelsene

Aspelin Ramm har jobbet med utviklingen av Sommerrokvartalet siden 2017, inkludert transformasjonen av gamle Oslo Lysverker til det nyåpnede nabolagshotellet Sommerro. I den forbindelse er parken foran hotellet betydelig oppgradert. Området er tilrettelagt for universell utforming, med bedre tilkomst og frodige grøntarealer – nå komplett med Rodin-skulpturen tilbake på sin opprinnelige plass.

– For oss som utviklere er det ikke veggene på byggene som begrenser vårt engasjement, omgivelsene er også vårt ansvar. Samarbeidet vi har hatt med Bymiljøetaten på utvikling og Kulturetaten på utsmykning av Sommerroparken har gitt resultater. Vi håper at mange av de 24 000 menneskene som passerer her hver dag liker det vi har skapt, sier Gunnar Bøyum, konsernsjef i Aspelin Ramm.

En viktig del av nabolaget

Mannen med nøkkelen er én av seks figurer i Rodins skulpturgruppe Borgerne fra Calais (1884–86). Monumentet viser en hendelse fra Hundreårskrigen, hvor seks menn med rep om halsen ofret seg for Calais ved å gi bynøkkelen til engelskmennene. Den norske maleren Frits Thaulow, en god venn av Rodin, ga skulpturen til Oslo etter å ha sett den i billedhuggerens atelier i Paris.

Den konserverte versjonen ble offisielt avduket av den franske ambassadøren Pierre-Mathieu Duhamel og Daniella van Dijk-Wennberg fra Oslo kommunes kunstsamling. Mange var møtt opp for å overvære seremonien – blant dem kunstkritiker Lars Elton, som var tydelig begeistret over å ha en viktig del av kunsthistorien tilbake i nabolaget.

– Jeg som bor i nærheten, og som går forbi her stadig vekk, har tittet bort og lurt på når skulpturen kommer tilbake. Den er nydelig restaurert, samtidig som den har alderspatinaen. Jeg vet at kunstinteresserte turister ofte legger turen innom Solli plass for å se denne skulpturen. Nå får de faktisk sett den, sier Elton.

Om Sommerrokvartalet

Nabolagskvartalet Sommerro omfatter 56 nye boliger, Sommerroparken og Sommerro hotell med serveringssteder, kulturscene og restaurerte Vestkantbadet som åpner 1. november. Prosjektet eies av Aspelin Ramm og Strawberry Brothers (Petter A. Stordalen og Varner-familien).

Auguste Rodins skulptur
«Mannen med nøkkelen», 1884–1886
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
«Mannen med nøkkelen» er tilbake i Sommerroparken.
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
«Mannen med nøkkelen» er tilbake i Sommerroparken. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Den franske ambassadøren Pierre Mathieu Duhamel om
skulpturen i Norge og viktigheten av Rodin.
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Den franske ambassadøren Pierre Mathieu Duhamel om skulpturen i Norge og viktigheten av Rodin. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Ambassadør Pierre Mathieu Duhamel avduker Rodins skulptur.
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Ambassadør Pierre Mathieu Duhamel avduker Rodins skulptur. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Et kunstinteressert publikum var tidlig på plass da «Mannen med nøkkelen» skulle avdukes for andre gang. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Daniella van Dijk Wennberg, avdelingsleder for Oslo kommunes kunstsamling.
Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Daniella van Dijk Wennberg, avdelingsleder for Oslo kommunes kunstsamling. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang
Konsernsjef i Aspelin Ramm, Gunnar Bøyum, får blomster av Oslo kommune for oppgradering av Sommerroparken og godt samarbeid.
Første avduking av Rodins skulptur i 1902. Foto Åsmund Holien Mo/Bielke&Yang