Roche Norge

Roche lanserer antigentest for å øke testkapasiteten på norske laboratorier

Roche annonserer denne uken lansering av en ny høykapasitets SARS-CoV-2 Antigen test, som et ledd i kampen mot koronapandemien. Testen planlegges å være klar for markeder som godtar CE-merket, inkludert Norge, mot slutten av 2020.
ØKER KAPASITETEN: Dette er en av maskinene som kan analysere de nye antigentestene til Roche.

Testen, med navnet Elecsys® SARS-CoV-2 Antigentest, er en svært nøyaktig laboratorietest for påvisning av antigen til SARS-CoV-2. Antigentesten avdekker proteiner som er en del av et spesifikt virus, i dette tilfellet SARS-CoV-2, og vil kunne gi et kvalitativt ja/nei-svar på om viruset er i pasientprøven. I motsetning til en antistofftest som kan fortelle oss om en person har vært smittet av covid-19, kan antigen testen fortelle oss om en person har viruset nå, altså er smittet.

Testen utføres av helsepersonell som tar prøver fra nese/svelg hos pasienter med symptomer på Covid-19, eller som har vært i nærkontakt med en covid-19-smittet pasient.

Testen kan analyseres på alle cobas immunkjemi-instrumenter som det finnes 91 av på norske sykehus, fra Kristiansand i sør til Kirkenes i nord. Disse systemene er automatiske systemer som kan gi resultater på bare 18 minutter. Systemene kan analysere opp til 300 prøver per time, avhengig av instrument. Denne testen kan dermed bidra til økt testvolum og lavere kostnader.

- Ettersom covid-19-pandemien vedvarer, fortsetter helsetjenesten å være presset. Testing er fortsatt ekstremt viktig, og vil være enda viktigere når vi snart går inn i en ny influensasesong. Tester som denne, som hjelper helsepersonell til å ta de riktige beslutningene raskt, er avgjørende for å gi riktig pleie og å holde smittesituasjonen under kontroll. Vi er veldig stolte av å kunne bidra til dette, sier Daniel Malarek, administrerende direktør i Roche Diagnostics Norge.

Testen vil være et ytterligere bidrag i korona-porteføljen til Roche, se også:

Er det korona eller influensa?
Roche lanserer to nye tester som kan bidra på hver sin måte under korona-pandemien. Den første er en kombinasjonstest - den første kommersielle testen for bruk på automatiserte høykapasitetssystemer - som kan oppdage/påvise SARS-CoV-2 og influensa A og influensa B på samme prøve.
Les hele pressemeldingen

Roche og Regeneron samarbeider i utviklingen av REGN-COV2 – en utprøvende behandling mot COVID-19-infeksjon
Studieprogrammet inkluderer to kliniske studier i fase 2/3 for behandling av pasienter med COVID-19 og en fase 3-studie for å forhindre COVID-19 hos personer i samme husholdning som smittede.
Les hele pressemeldingen

Ny korona-analyse haste-godkjent av amerikanske myndigheter for bruk i nødsituasjoner - kommer til Norge
Roche fremskyndet utviklingen av testen for å møte et økende behov for testing av pasienter i forbindelse med utbrudd av pandemien, for slik å kunne bidra til å hindre ytterligere spredning av viruset i en så tidlig fase som mulig.

Legemiddel viste ingen effekt mot covid-19 assosiert lungebetennelse
I situasjonen vi står i med en global pandemi er det viktig å ha gode data på hva som fungerer og ikke, og sånn sett er denne studien et viktig bidrag til de som behandler pasientene.

Roche lanserer ny test for å påvise covid-19-antistoffer
Roche lanserer en ny test for å påvise antistoffer hos mennesker som har vært utsatt for COVID-19. Testen vil også bli tilgjengelig i Norge, og kan potensielt bidra til å hjelpe samfunnet på veien tilbake til normalen.

Om Elecsys SARS-CoV-2 antigen testen

Elecsys SARS-CoV-2 Antigen test er en immunanalyse beregnet for kvalitativ påvisning av et spesifikt antigen av SARS-CoV-2 i luftveiene.

Elecsys SARS-CoV-2 antigen test utføres av helsepersonell og kan brukes som et alternativ eller som et supplement til PCR-testing. Dette er svært gunstig når pålitelig PCR-testing ikke er tilgjengelig, eller hvor det er utfordringer med testkapasiteten. Et positivt testresultat med Elecsys SARS-CoV-2 Antigen-testen indikerer sannsynligvis en aktiv SARS-CoV-2-infeksjon. Ved negative testresultater må en vurdere om man skal bekrefte dette med en PCR-test, eller en gjentatt antigen-test etter et par dager.

Om antigentesting
En antigentest kan avdekke proteiner som er strukturelle eller funksjonelle komponenter av et patogen, og er derfor veldig spesifikke til det patogenet .I dette tilfellet vil testen kunne gi et kvalitativt ja/nei- svar på om patogenet er i pasientprøven.

Antigentester generelt har høy spesifisitet, men er ikke like sensitive som PCR-tester som kopierer virusets arvemateriale for å generere et målbart signal som kan fortelle om viruset er tilstede i pasientprøven. Derfor anbefales det at negative prøveresultater må sees i sammenheng med andre faktorer. Som om pasienten har vært i nærheten av en smittet person, kliniske symptomer, og ytterligere testresultater kan hjelpe med å stille riktig diagnose.

Om Roche

Roche er en global aktør innen legemidler og diagnostikk med fokus på å fremme vitenskap for å forbedre menneskers liv. Den kombinerte styrken ved å ha legemidler og diagnostikk under ett tak har gjort Roche til et ledende selskap innen helse - en strategi som tar sikte på å tilpasse riktig behandling til hver pasient på best mulig måte.

Roche er verdens største bioteknologiselskap med differensierte medisiner innen onkologi, immunologi, smittsomme sykdommer, øyesykdommer og sykdommer i sentralnervesystemet. Roche er også verdensledende innen in vitro-diagnostikk og vevbasert kreftdiagnostikk, og et foregangsfirma innen diabetesbehandling.

Roche ble grunnlagt i 1896 og fortsetter å jobbe for forebygging, diagnostikk og behandling av sykdommer, samt å bidra til et bærekraftig samfunn. Selskapet har som mål å forbedre pasienttilgangen til medisinske nyvinninger ved å samarbeide med alle relevante interessenter. Mer enn tretti medisiner utviklet av Roche er inkludert i Verdens helseorganisasjons liste over essensielle medisiner, blant dem livreddende antibiotika, antimalariamidler og kreftmedisiner. Dessuten har Roche for ellevte år på rad blitt anerkjent som et av de mest bærekraftige selskapene i legemiddelindustrien av Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).

Roche-gruppen, med hovedkontor i Basel, Sveits, er aktiv i over 100 land og sysselsatte i 2019 rundt 98 000 mennesker over hele verden. I 2019 investerte Roche 11,7 milliarder CHF i forskning og utvikling og omsatte for 61,5 milliarder CHF. Genentech, i USA, er et heleid selskap i Roche-gruppen. Roche er majoritetsaksjonær i Chugai Pharmaceutical, Japan. For mer informasjon, besøk www.roche.com

Caroline Lauritzen
caroline.lauritzen@roche.com

Kathrine Steinvik
kathrine.steinvik@roche.com

Bilder

Daniel Malarek, administrerende direktør i Roche Diagnostics Norge.

Om Roche Norge

Roche Norge