Riksrevisjonens årlige rapportering til Stortinget om forvaltningen av statens interesser i selskaper: Sensitive helseopplysninger er ikke godt nok beskyttet. Equinors utenlandsinvesteringer: Olje- og energidepartementet burde hatt bedre oversikt

Det er vesentlige svakheter i helseforetakenes grunnleggende sikkerhetstiltak. Det viser en av undersøkelsene i Riksrevisjonens kontroll. En IKT-angriper kan gjøre betydelig skade ved å stjele, manipulere eller slette helsedata. Et dataangrep kan true pasientsikkerheten og få store konsekvenser for pasientbehandlingen.
Både IKT-sikkerhet i helseforetak og Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandssatsing er del av Riksrevisjonens selskapskontroll. Foto: Riksrevisjonen og Ole Jørgen Bratland/Equinor

IKT har stor betydning for effektiv pasientbehandling og sikker drift av sykehus. Ansvaret for IKT-sikkerheten er delt mellom flere aktører og nivåer i spesialisthelsetjenesten. Riksrevisjonens undersøkelse viser at det er mulig å bryte seg inn i sentral IKT-infrastruktur i helseregionene. Ledelsen i helseforetakene har mangelfull informasjon om reell sikkerhetstilstand og sikkerhetsrisiko.

– Det er svært alvorlig at arbeidet med å forebygge og oppdage dataangrep ikke overholder sentrale krav til informasjonssikkerhet. Det er mye arbeid som gjenstår før IKT-sikkerheten er betryggende. Helse- og omsorgsdepartementet må sette helseforetakene i stand til å kunne oppfylle sine forpliktelser, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Uklare ansvarsforhold og uklar oppgavefordeling i helseregionene gjør forbedringsarbeidet vanskelig. Det jobbes ikke systematisk nok med opprydding og utfasing av eldre systemer og tilganger. IKT- og helsepersonell opptrer i mange tilfeller på en måte som svekker IKT-sikkerheten. Dette kan angripere utnytte.

Les mer om undersøkelsen på riksrevisjonen.no

Vi har også undersøkt Olje- og energidepartementets oppfølging av Equinors utenlandsinvesteringer. Undersøkelsen viser at departementet ikke har hatt tilstrekkelig oversikt over innholdet i Equinors offentlige rapportering.

– Departementet har vært for opptatt av oljeproduksjon og for lite opptatt av lønnsomhet. Først i 2020 uttrykte statsråden behov for mer tilgjengelig og åpen informasjon om Equinors virksomhet i USA. Det er kritikkverdig at dette ikke skjedde tidligere, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Olje- og energidepartementet ble først klar over omfanget av Equinors tap i USA gjennom media i 2020, til tross for at tapene har vært rapportert og tilgjengelig i Equinors årsrapporter siden 2017.

– En aktiv og informert eier bør ha bedre oversikt over innholdet i årsrapporten enn det departementet har hatt, sier Per-Kristian Foss.

Les mer om undersøkelsen på riksrevisjonen.no

Den årlige kontrollen

Riksrevisjonen har kontrollert hvordan 12 forskjellige departementer ivaretar statens eierinteresser i 120 selskaper. Mange av selskapene ivaretar samfunnskritiske oppgaver og utgjør en betydelig del av landets verdiskapning.

Les mer om kontrollen på riksrevisjonen.no

Se flere saker på riksrevisjonen.no

Vi har i dag offentliggjort seks undersøkelser som en del av vår årlige rapportering til Stortinget om forvaltningen av statens interesser i selskaper.

Les om alle undersøkelsene på riksrevisjonen.no.