Revolusjonerer skinnindustrien – Hjárni SB er Norges beste Studentbedrift

Hjárni SB fra NTNU Ålesund vant «Beste studentbedrift i samarbeid med Ferd» under NM Studentbedrift 2021 i regi av Ungt Entreprenørskap. Planene for å etablere et aksjeselskap er allerede på plass, og om de lykkes med bedriften sin vil de kunne ha et enormt kommersielt potensial.

Stormende jubel når Hjárni SB blir overrasket av Henrik Asheim.

Bedriften vant også «Beste HR i samarbeid med ManpowerGroup» og «Beste sosiale entreprenør», og i tillegg fikk de hederlig omtale i flere andre priser.

Enormt kommersielt potensial

Hjárni SB består av studentene Einar Totland, Maximillian Gunnarson og Petter Olsen. Einar og Maximillian studerer «Markedsføring Innovasjon og ledelse», mens Petter studerer «Biomarin Innovasjon» ved NTNU Ålesund. Det at bedriften er tverrfaglig er noe flere av juryene har kommentert som en styrke.

85% av verdens produksjon av lær gjennomføres med giftige, miljøfiendtlige og kreftfremkallende stoffer, og bransjen er generelt preget av høy bruk av miljøfarlige kjemikalier. Det vil Hjárni gjøre noe med. Ved å benytte moderne prosesser, lærdom fra sjømatindustri, ny forskning og et høyt fokus på miljø, har Hjárni utviklet et garvemiddel som resulterer i lær av høyere kvalitet. Alt uten bruk av miljøfarlige kjemikalier og metaller.

– Dette er helt fantastisk, sier daglig leder i Hjárni SB, Einar Totland. - Vi har hele veien hatt mål om å gjøre alt rundt Hjárni så gjennomført og veldokumentert som mulig. Produktet vårt er helt unikt, og vi kan virkelig gjøre en forskjell med tanke på miljøet og for arbeidere i lær-industrien. Å få bekreftet at andre ser potensialet, mulighetene og omfanget av dette er fantastisk! Vi er klare til å satse videre, forteller en entusiastisk Totland.

Juryen mener at Hjárni demonstrerer høy gjennomføringsevne, viser til dokumenterte behov i markedet og har koblet til seg sterke mentorer og samarbeidspartnere som bidrar positivt til produktet og til å redusere risiko. Forretningsideen har høy innovasjonsgrad, de kan vise til et godt kunnskapsgrunnlag som støtter opp under innovasjonen, og teamet tar sikte på å transformere en bransje som i dag er veldig forurensende. I tillegg demonstrerer teamet en pragmatisk forståelse for verdikjeden. Dersom de lykkes, mener juryen dette vil ha et enormt kommersielt potensial.

Administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge, Grete Ingeborg Nykkelmo, forteller at neste steg på veien for Hjárni er EM for studentbedrifter i juli. – Jeg er mektig imponert over arbeidet til Hjárni  og det de har levert under årets NM. Bedriften imponerte også statsråd Henrik Asheim, som fikk dele ut prisen til norgesmesteren.   - Det er ingen tvil om at de har kommet opp med et helt unikt produkt, og i tillegg viser de en imponerende dedikasjon og innsats i arbeidet. Jeg gleder meg til å følge med under EM, sier Nykkelmo entusiastisk.

To andre bedrifter utmerket seg

Paramate SB fra Høyskolen Kristiania i Oslo vant både «Beste forretningsplan» og «Beste næringslivsarbeid i samarbeid med NHO» under NM i tillegg til 3. plass i «Beste studentbedrift i samarbeid med Ferd». Paramate SB utvikler en H₂S-sensor til oppdrettsanlegg på land, og setter søkelys på kvalitet som innfrir kundenes krav om måling, pris og brukervennlighet.

Panoptic XR SB fra Universitet i Sør-Øst Norge (Porsgrunn) vant «Beste økonomistyring i samarbeid med Visma” og tok 2. plass i «Beste studentbedrift i samarbeid med Ferd». I tillegg fikk de hederlig omtale i flere av kategoriene. Panoptix XR SB er et programvareselskap som benytter digitalisering, AR og smartbriller til å forme fremtidens arbeidsdag.

RESULTATER NM STUDENTBEDRIFT 2021

Beste Studentbedrift i samarbeid med Ferd

1.plassen gikk til: Hjárni SB fra NTNU Ålesund, i Møre og Romsdal fylke
2. plassen gikk til: PanopticXR SB fra Universitet i Sør - Øst Norge, i Vestfold og Telemark
3. plassen gikk til: Paramate SB fra Høyskolen Kristiania, i Oslo

Les juryens begrunning her.

Juryen bestod av: Espen Daae - Ferd, Andreas Nesse Persson - Deloitte, Kim Wikan Barth - Gjensidige, Elisabet Mæland Fosse - Patentstyret, Malin Frithiofsson - Startup Norway, Marius Hagen - Deloitte, Miriam Meling - Forskningsrådet, Ingrid Skjæveland - Norinnova, May Kristin Haugen - Cowi og Lars Johansson-Kjellerød - Unicus

Beste HR-bedrift i samarbeid med ManpowerGroup

Vinneren ble Hjárni SB fra NTNU Ålesund (HU inst.), i Møre og Romsdal fylke.

Følgende bedrifter fikk hederlig omtale for god innsats: Panoptic XR SB, Digiplus SB og Tacoway SB

Les juryens begrunning her.

Juryen bestod av: Ann-Kristine Storsand - ManpowerGroup, Anniken Reed -ManpowerGroup, Katrine J. H. Wiknes - Jefferson Wells og Vilde Øyen - Jefferson Wells

Beste næringslivsarbeid i samarbeid med NHO

Vinneren ble Paramate SB fra Høyskolen Kristiania, i Oslo.

Følgende bedrifter fikk hederlig omtale for god innsats: PanopticXR SB, Fenris Tools SB, PIGG NORDIC SB, Hjárni SBog Helt på Vidda SB

Les juryens begrunning her.

Juryen bestod av:Tord Hauge - NHO,Yusuf Nebi Bastas - NHO, Bjørnar Valstad –Worldskills, Carine Hundhammer - Abeliaog Helge Dieset - Veidekke

Beste økonomistyring i samarbeid med Visma

Vinneren ble: PanopticXR SB fra Universitet i Sør - Øst Norge Campus Porsgrunn, i Vestfold og Telemark fylke

Følgende bedrifter fikk hederlig omtale for god innsats: Digiplus SB og Hjárni SB

Les juryens begrunning her.

Juryen bestod av: Jørn Karlsen - Visma, Live Svingen - Visma, Silje Miljeteig Rong - Visma og Tone Petersdatter - Visma

Beste sosiale entreprenør

Vinneren ble: Hjárni SB fra NTNU Ålesund, i Møre og Romsdal fylke

Følgende bedrifter fikk hederlig omtale for god innsats:Digipluss SB, SBtO SB, Språksmart SB, We Are All Unique SB og Sannit SB.

Les juryens begrunning her.

Juryen bestod av: Eirik Wahlstrøm - Ludenso, Kristin Holdø Hansen Oishi - REWIRED for Sustainability og Mads Troan Larsen - Deloitte

Beste forretningsplan

Vinneren ble Paramate SB fra Høyskolen Kristiania, i Oslo.

Prisen ble juryert av Startup Norway.

Beste pitch i samarbeid med UE Alumni

Vinneren ble Fenris Tools fra Universitetet i Sør-Øst Norge, campus Porsgrunn, i Vestfold og Telemark fylke

Prisen ble juryert av UE Alumni

Stormende jubel når Hjárni SB blir overrasket av Henrik Asheim.

Maritimt kollagenpulver sikret seieren i NM Studentbedrift8.6.2022 14:17:13 CEST | Pressemelding

Spenningen var stor da vinneren av Norges Beste Studentbedrift ble kåret i regi av Ungt Entreprenørskap i dag. Bedriften som til slutt overbeviste juryen mest var studentbedriften MMEDS SB fra NTNU Ålesund. De tilbyr er et rent marint kollagenpulver laget av restråstoff fra hvitfisk. I to dager til ende har vi feiret studentinnovasjon og skaperglede, og 23 studentbedrifter konkurrerte i til sammen syv kategorier – og om å bli best i Norge. Studentene er vurdert gjennom pitching på scene, stands, intervjuer og forretningsplaner, og i tillegg har det vært nettverksbygging og faglig påfyll.

HC Sealift er Norges beste Ungdomsbedrift – de skal gjøre båtlivet tilgjengelig for alle3.5.2022 17:30:20 CEST | Pressemelding

HC Sealift UB fra Hvam videregående skole i Viken fylke gikk i dag helt til topps og ble kåret til Beste Ungdomsbedrift 2022 under NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De imponerte juryen med sin mekaniske løftearm for rullestolbrukere som sørger for at det er enkelt å komme seg ombord i fritidsbåter på egen hånd. Vinnerne skal representere Norge under EM for ungdomsbedrifter i Tallin i Estland 12.-14. juli.

Ung og bærekraftig innovasjon: Fire norgesmestere i Ungdomsbedrift er kåret2.5.2022 21:49:17 CEST | Pressemelding

NM Ungdomsbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap åpnet mandag 2. mai med festmiddag og utdeling av fire forhåndsjuryerte priser. Vinner av beste forretningsplan ble Code Red UB fra Kongshavn videregående skole i Oslo, vinner av beste regnskap var Roasted Krutonger UB fra Vadsø videregående i Troms og Finnmark, best på markedsføring var Solation UB fra Thora Storm videregående i Trøndelag og beste videopitch hadde Lucid Media UB fra Elvebakken videregående skole i Oslo

Sparebank 1 SMN og Sparebank 1 Nord-Norge tildeler utviklingsmidler til Ungt Entreprenørskap sitt økonomiprogram - “Sjef i eget liv!”6.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

En viktig forutsetning for å ha et bra liv er å ha orden på privatøkonomien. Derfor er nå personlig økonomi inne i læreplanene i skolen, noe som har medført økt etterspørsel etter læremidler innen dette temaet. Ungt Entreprenørskap sitt program “Sjef i eget liv” for videregående skole skal nå pusses og tilpasses dagens behov, og Sparebank1 SMN og Sparebank1 Nord-Norge har gått inn som partnere og tildeler midler til prosjektet. Ved nyttår lanseres nytt og tilpasset program i personlig økonomi for videregående skole.