Revidert nasjonalbudsjett: Høyere arbeidsgiveravgift bør fjernes

- Det er på tide å fjerne den ekstra arbeidsgiveravgiften nå, sier leder i Finansforbundet, Vigdis Mathisen. Den rammer kompetansebedrifter ekstra hardt. Fintech-næringen er et eksempel. Hun er skuffet over at avgiften ikke er fjernet i forslaget til revidert nasjonalbudsjett.
Forbundsleder Vigdis Mathisen. Foto: Sjur Anda

- Hurdalsplattformen slår fast at det skal satses på kompetansearbeidsplasser i hele landet, og at lokal- og regionalbankene spiller en viktig rolle i dette arbeidet. Dersom regjeringen faktisk mener dette, er det en dårlig løsning å pålegge bedriftene 5 % ekstra arbeidsgiveravgift for de som tjener over kr 750 000, sier Mathisen. - Den kommer på toppen av den allerede forhøyede arbeidsgiveravgiften for finansbedrifter på 5 % som ble innført som del av finansskatten i 2017.

- Avgiften rammer også den norske fintech-næringen som er i stadig utvikling. Finansforbundet har tydeliggjort gjennom flere rapporter at fintech-næringen spiller en svært viktig rolle som driver for nye teknologier og oppbygging av ekspertise i finanssektoren. Det er derfor viktig at rammevilkårene legger til rette for en konkurransedyktig norsk fintech-næring. En ekstra arbeidsgiveravgift har den stikk motsatte effekten. Den bidrar til en betydelig konkurranseulempe, noe Norge, som kunnskapsnasjon, vil tape på. Vi forutsetter derfor at denne avgiften blir av kort varighet og er skuffet over at den ikke er fjernet i revidert nasjonalbudsjett, sier hun.

Forbundsleder Vigdis Mathisen. Foto: Sjur Anda

Positivt med satsing på kunstig intelligens6.10.2023 09:51:52 CEST | Pressemelding

- Vi er glade for at regjeringen nå setter av 1 milliard over de neste 5 årene til forskning på kunstig intelligens og digital teknologi, sier Finansforbundets leder Vigdis Mathisen. - Det er liten tvil om at kunstig intelligens vil ha enorm påvirkning på arbeidslivet. Vi er derfor positive til at regjeringen nå prioriterer forskning på området. Dette også bør innebære å se på hvilke konsekvenser disse teknologiene har på arbeidslivet.