Rettssikkerhetsprisen til Lise Klaveness og Tromsø IL

Rettssikkerhetsprisen 2022 går til fotballpresident Lise Klaveness og Tromsø Idrettslag, for deres arbeid for å fremme menneskerettighetene innen fotball og idrett generelt. Sentrale stikkord i juryens begrunnelse er engasjement mot samehets og menneskerettighetsbrudd ifm. fotball-VM i Qatar.
Rettssikkerhetsprisen 2022 går på deling til Tromsø IL og fotballpresident Lise Klaveness. Foto: Tromsø IL og NFF.

Rettssikkerhetsprisen er opprettet av Norges Juristforbund og ble første gang utdelt i 2006. For å få prisen må man ha utmerket seg ved å styrke rettssikkerhet og likhet for loven innenfor sitt virkeområde.

Mot Qatar-VM og samehets
Tromsø Idrettslag har i mange år på ulike måter vist at de tar samfunnsansvar. Juryen trekker frem at Tromsø var den første profesjonelle klubben som oppfordret til boikott av VM i Qatar og har engasjert seg sterkt i debatten om brudd på menneskerettighetene ifm. mesterskapet. Tromsø IL har også samarbeidet med bl.a. Amnesty International om en kampanje mot sportsvasking og menneskerettighetsbrudd i Qatar.

Hverdagsrasisme og diskriminering av samer er et stort samfunnsproblem. Tromsø var tidlig ute med skilting på samisk og flagging med det samiske flagget på Alfheim stadion. Klubben er også en sentral aktør i en holdningskampanje mot samehets, noe juryen vektlegger. At en idrettsklubb med makt, tyngde og positiv kapital fronter en kampanje mot samehets og hverdagsrasisme mot samer, er av stor betydning, skriver juryen.

Tydelig og uredd forbilde
Fotballpresident Lise Klaveness har ikke sittet lenge i vervet, men har allerede gjort seg bemerket internasjonalt. På FIFA-kongressen i Doha holdt hun en tale som sjokkerte hele fotballverdenen.

Hun tok et kraftig oppgjør med FIFA og kritiserte diskriminering, manglende åpenhet, unnfallenhet overfor menneskerettigheter, korrupsjon, sendrektighet i håndteringen av Russlands krig mot Ukraina og ikke minst tildelingen av fotball-VM til Qatar. Hun presenterte også sin visjon om en fotballverden hvor gutter og jenter, av alle farger, streit som skeiv, behandles med samme respekt og anerkjennelse.

Juryen vektlegger at det å ta et oppgjør med så mektige antidemokratiske organisasjoner krever et særskilt mot og innebærer risiko for sanksjoner og private belastninger. Klaveness har satt hensynet til denne risikoen til side. Hun fremstår som et tydelig og uredd forbilde og forkjemper for menneskerettigheter og rettssikkerhet.

Prisen deles ut på den årlige Rettssikkerhetskonferansen, som Juristforbundet arrangerer i Gamle Logen i Oslo 21. september.

Juryens sammensetning
Juryen for Rettssikkerhetsprisen er uavhengig av Juristforbundets ledelse og har i 2022 bestått av:

Susann Funderud Skogvang (leder), lagdommer i Hålogaland lagmannsrett
Eirin Eikefjord, jurist, politisk redaktør i Bergens Tidende
Anine Kierulf, ph.d, førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo, spesialrådgiver ved Norges institusjon for menneskerettigheter
Monica Mæland, partner/advokat i Advokatfirmaet Schjødt AS, tidl. justisminister
Jon Wessel-Aas, partner/advokat (H) i advokatfirmaet Lund & Co DA, leder av Advokatforeningen