Resultat for 2. kvartal og 1. halvår 2020

Olav Thon Eiendomsselskap hadde i 2. kvartal et resultat før skatt på 180 millioner kroner, etter at verdiene på konsernets investeringseiendommer og renteinstrumenter ble nedjustert med 328 millioner kroner. Resultatet før skatter og verdiendringer beløp seg dermed til 510 millioner i 2. kvartal og totalt 863 millioner i 1. halvår.

Foto: Jan O. Kiese

– Vi er godt fornøyd med at Olav Thon Eiendomsselskap i 2. kvartal kan fremvise et solid operativt resultat på tross av at konsernet ble påvirket negativt av koronapandemien, sier Arne B. Sperre, konserndirektør for finans.

Økt omsetning på kjøpesentre
Olav Thon Eiendomsselskap er Norges ledende kjøpesenteraktør med 77 kjøpesentre, hvorav 16 forvaltes for eksterne eiere. I kjøpesenterporteføljen inngår 7 av landets 10 største kjøpesentre målt etter omsetning.

I 2. kvartal var omsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet 12,4 milliarder kroner, en økning på 2,9 % i forhold til 2. kvartal i fjor. 1. halvår sett under ett var omsetningen 22,8 milliarder kroner, marginalt høyere enn i fjor.

– Butikkomsetningen i kjøpesentrene har økt gradvis gjennom kvartalet, raskere enn vi turte å håpe på. Butikkomsetningen i juni var 16 % høyere enn i fjor, og i juli var omsetningen hele 22 % høyere enn tilsvarende måned i fjor. Omsetningstallene viser at den fysiske handelen er kommet godt i gang igjen, sier Sperre.

Investeringer og oppføring av nye logistikkbygg på Gardermoen
Samlede nettoinvesteringer i 1. halvår var 376 millioner kroner.

– Prosjekter under oppføring er nå på et lavt nivå, men i 2. kvartal ble det besluttet å bygge to større lager- og logistikkbygg på totalt 44.000 kvadratmeter på konsernets tomteområde i Gardermoen Park ved Oslo Lufthavn. I tillegg gjennomføres det mindre oppgraderinger og fornyelser ved flere av konsernets kjøpesentre, forteller Sperre.

Næringseiendommer består av både sentrale kontoreiendommer og boliger for utleie, for det meste i Oslo-området, og utgjør ca. 25 % av konsernets eiendomsverdier.

Konsernets samlede leieinntektsnivå var 3.200 millioner kroner, og ledigheten i eiendomsporteføljen var 3,4 %.

– Etter den gradvise gjenåpningen av Norge har konsernets virksomhet utviklet seg bedre enn forventet. I lys av covid 19-situasjonen er det fremdeles betydelig usikkerhet om utviklingen fremover. På bakgrunn av konsernets finansielle posisjon med høy egenkapitalandel og solide likviditetsreserver, vurderes konsernet å være godt rustet til å kunne møte de økonomiske konsekvensene av koronapandemien. Olav Thon Eiendomsselskap står stabilt i en urolig tid, sier Arne B. Sperre.

Les hele rapporten her

Foto: Jan O. Kiese