Resultat 3. kvartal SDØE - Nye prosjekter gir grunnlag for økte inntekter

Petoros investeringer per tredje kvartal var på 19 milliarder kroner, to milliarder høyere enn samme periode i fjor. Dette reflekterer det høye aktivtetsnivået på norsk sokkel. Netto kontantstrøm fra SDØE per tredje kvartal var på 78 milliarder kroner, en reduksjon på sju milliarder fra samme periode i fjor, noe som skyldes lavere produksjon og priser.

- Johan Sverdrup-feltet har rekordlave utslipp av klimagasser både i norsk og internasjonal målestokk, og det er tatt fremtidsrettede valg om digitale løsninger som vi ser fram til å benytte også andre steder på norsk sokkel, sier administrerende direktør i Petoro Grethe Moen.

- Inntektene fra SDØE-porteføljen er betydelige, sier administrerende direktør i Petoro Grethe Moen. Selv med lavere produksjon og priser overførte Petoro 19,2 milliarder kroner til den norske stat i tredje kvartal alene. Nye utbygginger og flere feltoppgraderinger gir høy aktivitet og store ringvirkninger. SR-banks siste konjunkturbarometer melder at 78 % av de oljerelaterte bedriftene på sørvest-landet og i Oslo-området forventer ytterligere vekst i 2020. -  Svært gledelig og helt nødvendig for framtidige inntekter, arbeidsplasser og langsiktig verdiskapning, fortsetter Moen.

Et felt i verdensklasse
Gigantfeltet Johan Sverdrup kom i produksjon 5. oktober mer enn to måneder tidligere enn planlagt. - Feltet produserer allerede 200.000 fat per dag, og når det produserer for fullt vil det stå for over 20 prosent av den totale oljeproduksjonen fra SDØE-porteføljen, sier Moen.

Det er i år 50 år siden Ekofisk ble funnet og Norge ble en oljenasjon. Johan Sverdrup er det største feltet siden 80-tallet, og utbyggingen avspeiler en helt ny tid. - Johan Sverdrup viser vei både ved bruk av digitalisering, rekordlave utslipp ved hjelp av elektrifisering og svært god lønnsomhet, sier Moen. Feltet vil tjene penger selv med en oljepris på under 20 dollar fatet. Utslippene av klimagasser fra feltet er rekordlave både i norsk og internasjonal målestokk og det er tatt fremtidsrettede valg om digitale løsninger som vi ser fram til å benytte også andre steder på norsk sokkel.

- Utbyggingen har vært en enestående suksesshistorie, som understreker hvilken fantastisk jobb Equinor har gjort som operatør, sammen med resten av partnerskapet, sier Grethe Moen.

Lave utslipp fra SDØE-porteføljen
Johan Sverdrup er fullelektrifisert fra oppstart. Elektrifisering av installasjoner er det tiltaket som i vesentlig grad kan bidra til å redusere utslippene fra norsk sokkel, spesielt av CO2. - Utfordringen fremover vil være hvordan vi kan elektrifisere flere av våre modne felt. Derfor var det svært oppløftende da vi 11. oktober overleverte plan for del-elektrifisering av feltene Gullfaks og Snorre, sier Moen.  Den flytende vindparken Hywind Tampen skal forsyne de to store, modne feltene med fornybar elektrisk kraft.  Bruk av havvind som energikilde til drift av plattformer er nybrottsarbeid, og gir et klart signal om at industrien viser handlekraft for å nå norske klimamål.

I Petoros portefølje er flere felt som for eksempel Troll A, Gjøa og Ormen Lange allerede elektrifisert, noe som bidrar til lave gjennomsnittlige CO2-utslipp fra SDØE-porteføljen. Når Johan Sverdrup og Martin Linge er i full produksjon, og Hywind Tampen kommer i drift, vil over 50 % av SDØEs produksjon være elektrifisert. - Vi må bidra til omstillingen av industrien til et lavkarbonsamfunn. Dette er viktig for Norge som en moden olje- og gassnasjon og styrker norsk sokkels konkurransekraft ytterligere, understreker Moen.

Resultat per tredje kvartal
Alvorlig hendelsesfrekvens i SDØE-porteføljen er fortsatt på 0,6. Fallende gjenstander utgjør også i inneværende kvartal flesteparten av hendelsene. Petoro er opptatt av bruk av tidligere erfaringer i arbeidet for å hindre storulykker, da læring fra egen og andre organisasjoner gir et viktig bidrag mot nullmålet.

Netto kontantstrøm fra Statens direkte økonomiske engasjement (SDØE) i olje- og gassvirksomheten var per tredje kvartal på 78 milliarder kroner, en reduksjon på sju milliarder kroner fra samme periode i fjor. Årsaken er lavere produksjon og priser.

Samlet olje- og gassproduksjon var 939 tusen fat oljeekvivalenter per dag (kboed), 141 kboed (13 %) lavere enn samme periode i fjor. Reduksjonen skyldes i hovedsak naturlig produksjonsfall og lavere gassuttak fra Troll.

59 milliarder til oljefondet fra Petoro første halvår 20198.8.2019 10:00:00 CESTPressemelding