Resirkulerer slamavfall og kutter klimagassutslipp
Nye Veier ble i 2022 tildelt 8,3 millioner kroner i støtte fra Samferdselsdepartementet (SD) til pilotprosjektet. Midlene som ble tildelt Nye Veier er del av en nasjonal pott på rundt 60 millioner kroner, som Stortinget øremerket ulike pilotprosjekter for fossilfrie anleggsplasser. Slamforedlings-prosjektet i Lyngdal startet våren 2022, og avsluttes i første del av 2024. Da vil drivingen av tunnelløpene være ferdig.
Nye Veiers klimastrategi i praksis
Nye Veier vedtok i 2021 en ny klimastrategi for selskapet. Selskapet har blant annet satt seg mål å være en tydelig pådriver for nye og innovative klima- og miljøløsninger i samferdselssektoren, og innarbeider dette i konkurransegrunnlagene. Nye Veiers Harald J. Solvik er prosjektsjef for anlegget som full aktivitet i Lyngdal. Prosjektet består samlet av mer enn 12.000 meter med tunnel fordelt på to lange, doble tunneler. Det var etter inngått kontrakt med arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland, at Nye Veier tok initiativ ovenfor totalentreprenøren om å presentere forslag til fremtidsrettede småprosjekter for reduksjon av klimapåvirkningen. Totalentreprenøren kom opp med forslaget tilknyttet slamhåndteringen.
- Dette er ett av mange positive bidrag som har oppstått i dialog mellom bestiller og leverandør, og tyder på at bransjesamarbeid er det som skal til for å finne de konkrete og gjennomførbare løsningene bærer frukter. Samtidig er vi veldig fornøye med stimuli som kommer fra politisk hold via departementets initiativ og tilskuddsordning, sier prosjektsjef Harald J. Solvik.
Maarten Lohne van der Eynden er fagansvarlig bærekraft i Nye Veier. Han synes prosjektet er interessant.
- Innovasjonsprosjektet i Lyngdal er helt i tråd med våre klima- og miljøambisjoner. Dersom dette prosjektet lykkes, kan man oppnå reduserte utslipp, redusere avfallsmengder kraftig og samtidig fjerne et betydelig antall lastebiltransporter med tunnelslam fra veiene. Dette har også trafikksikkerhets- og komfortgevinster for andre trafikanter, sier Maarten Lohne van der Eynden.
Totalentreprenør er godt i gang med å foredle slam fra Kålås- og Rossåstunnelene.
Foredler slammet til nyttig tørrstoff
Implenia Stangeland prøver ut to ulike teknologier (filterpresse og vakuumbånd) for foredling av slammet. Det skjer i tre tørrstoffanlegg utplassert i hele prosjektets lengde. Dagens tunnelslam hentes av sugebiler og leveres til deponi.
- Ved å senke vanninnholdet i slammet, kan tørrstoffet benyttes som fyllmasse innenfor prosjektområdet. Vannet som presses ut, kan da også enklere renses for forurensning. I tillegg reguleres pH-verdien i tunnelvannet, slik at det ikke er skadelig å slippe ut i naturen, forklarer anleggsleder for tunnel, Adrian Morsund fra Implenia Stangeland.
Tørrstoff er det som blir igjen av faste partikler, etter at vann og olje er fjernet fra tunnelslammet.
- Til nå har vi produsert opp mot 400.000 liter med tørrstoff. Cirka 95 prosent av massene er i en tilstandsklasse som er mulig å gjenbruke i prosjektet. De resterende 5 prosentene blir levert på godkjent deponi for spesialavfall, sier Morsund.
Håper på fullstendig sirkulær økonomi
Målet på sikt er at renseprosessen gjør at 100 prosent av tunnelslammet kan foredles til gjenbrukbart tørrstoff, forklarer Adrian Morsund. Det vil være sirkulær økonomi i praksis (totalt gjenbruk uten avfall).
- Vi ser allerede at effekten er veldig god, selv om det fortsatt er tidlig i pilotprosjektet. Både byggherrer og entreprenører i tunnelbransjen generelt vil kunne ha effekt av resultatene, dersom det viser seg at pressing av slam til tørrstoff gir gevinster, sier anleggslederen for tunnel.
Vanligvis må tunnelslam fraktes til godkjente mottak, ofte over store avstander. Dette gir i tillegg ikke ubetydelig CO2-utslipp fra transporten.
- Med en reduksjon av vanninnholdet minsker transportbehovet, og dermed også CO2-utslippene, tilføyer prosjektleder for E39 Lyngdal øst-Lyngdal vest, Adler Enoksen, fra Implenia Stangeland.
FAKTA
E39 Lyngdal øst- Lyngdal vest
• 9,7 kilometer firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Herdal til Røyskår i Lyngdal kommune, Agder.
To toløpstunneler. Kålåstunnelen 2700 meter og Rossåstunnelen 3400 meter.
• Veibygging startet i oktober 2021, og ferdig i 2025.
• Hovedbruene er Kvelland bru (300 meter) og Hårikstad bru (100 meter). I tillegg skal det bygges flere mindre bruer: Tømmervik bru, Møllevei bru og Raunesteinslibrua. Nye Grøvan bru er også del av prosjektet.
• Herdalskrysset og Røyskårskrysset: Disse plankryssene kobler nåværende E39 til ny vei. Her kommer gang- og sykkelvei langs tilførselsveier. De blir viktige knutepunkter for kollektivtransport, med pendlerparkering- og lademuligheter.
Kontakter
Harald J. SolvikProsjektsjef
Tel:+47 977 84 919Maarten Lohne van der EyndenFagansvarlig bærekraftNye Veier
Tel:+47 926 14 669maarten.eynden@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nye Veier: - Det blir firefeltsvei på E6 fra Hellstranda helt inn til Værnes6.9.2024 14:54:06 CEST | Aktuelt
Før sommeren ble det klart at Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027. Nye Veier har også til hensikt å fullføre firefeltsvei på Hellstranda helt inn til Værnes.
Sirkulær asfalt testes for første gang29.8.2024 09:42:41 CEST | Pressemelding
Sirkulær asfalt blir nå testet for første gang på vei med mye trafikk i Norge. Forskerne på asfalt kan ikke finne at dette er gjort på denne måten før andre steder i verden. - Vi tester ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder.
Folkefest for E6 Kvænangsfjellet21.8.2024 15:25:02 CEST | Pressemelding
Kvænangsfjellet Gildetun: Én måned etter åpningen av hele E6 Kvænangsfjellet, ble ferdigstillelsen markert med en folkefest.
Nye Veier inviterer til feiring av ferdig E6 Kvænangsfjellet15.8.2024 13:52:49 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 21. august kl. 13:00 markeres ferdigstillelsen av E6 Kvænangsfjellet på Kvænangsfjellet Gildetun. Det serveres pølser, brus, kaffe og kake til alle som kommer.
Ber om hjelp til å avdekke trengselspunkter på Rv 1313.8.2024 12:52:37 CEST | Pressemelding
Ved å registrere reisetid mellom utvalgte målepunkter, skal Nye Veier avdekke de største trengselspunktene på riksvei 13 mellom Skare og Sogndal i Vestland. I dette kartleggingsarbeidet er de som bruker veien mest en viktig kilde til informasjon for å treffe best mulig med utbedringstiltak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom